HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Marcus får 48 kronor för råttor på balkongen – tre trappor upp

Göteborg Småbarnspappan Marcus Karlsson har hittills fångat fyra råttor på sin balkong i Kortedala. Familjen vågar inte vädra. Men värden Poseidon anser att problemet är löst.
Foto: AnnaKarin Löwendahl
Småbarnspappan Marcus Karlsson har fångat fyra stora råttor i fällan på balkongen sedan i somras. Detta trots att familjen bor på tredje våningen, högst upp i huset. För det får han 48 kronor av sin hyresvärd Poseidon.

I somras berättade Hem & Hyra om balkongråttorna i Kortedala. Hyresgästen Marcus Karlsson på Decembergatan hade då lyckats fånga en av de objudna gästerna – i fällan som stod på balkongen, högst upp på tredje våningen.

Problemen har pågått sedan i våras. Sedan dess har småbarnsfamiljen tvingats hålla balkongdörren stängd. Råttfällan som värden försett dem med har nämligen inte haft någon avskräckande effekt på råttorna överhuvudtaget.

Läs ocksåFilm: Se Marcus hitta balkongråttan – tre våningar upp

– De är här varje kväll. Nya tandmärken i betet varje dag. Jag fångade ju en i somras, och nu på hösten har jag fångat tre till, säger Marcus Karlsson och visar betten i det färska jordnötssmöret.

Tydliga tandavtryck i jordnötssmöret, utan att fällan har slagit igen.

I sociala medier har Marcus lagt ut filmer på sina fångster. En stor råtta fastnade i fällan på hans födelsedag i slutet av september. Ytterligare en fick sätta livet till bara två dagar senare.

– Och häromdagen såg jag en stor en som tittade upp ur en papperskorg här ute på gården när jag gick förbi. Det var nästan läskigare.

Läs ocksåTröstlös jakt på större bostad för trebarnsfamiljenLouise Juliusson busar med dottern Greta i familjens gemensamma sovrum.

Marcus Karlsson är inte ensam. Andra grannar har också anmält kvarterets råttproblem till hyresvärden, bekräftar Poseidon. Anticimex har redan utfört ett antal saneringar i området.

Muntligen har Marcus Karlsson fått veta att hyresvärden ersätter honom med tio procent av hyran. Men ersättningen räknas bara från anmälan tills bolaget gav honom råttfällan. Eftersom det enligt Marcus tog tre dagar hamnar ersättningen på 48 kronor.

– Det tycker jag är helt absurt. Råttproblemen kvarstår ju. Men det räcker till en snusdosa i alla fall. Den kostar 47 kronor, säger han med ett skratt.

Läs ocksåIngen förtur för trångbodda barnfamiljer i Göteborg
Råtta som fastnat med huvudet i råttfällan.
En av fångsterna på balkongen under hösten.

Enligt Linda Thorsson, Poseidons kommunikationschef, är ärendet inte helt avgjort än.

– Vid problem med råttor rekommenderas en nedsättning med 25 %. I de fall man inte kunnat utnyttja sin balkong rekommenderas 5 %. Vi tittar just nu på vilken nedsättningsgrad vi ska gå på i det här specifika fallet och kommer att ge besked till hyresgästen inom kort, skriver hon i ett mejl till Hem & Hyra.

Däremot anser Poseidon att fällan räcker för att råttproblemet ska bedömas som löst.

– Hyresgästen har rätt till en hyresnedsättning under tiden som han inte har kunnat utnyttja balkongen. Det gäller från den dagen som vi fick vetskap om problemet. Ersättningsperioden slutar när hyresgästen kan nyttja balkongen igen. I det här fallet blir det sju dagar, skriver Linda Thorsson.

Men Hyresgästföreningens jurist Ellinor Rapp håller inte med.

– Det stämmer inte, för en åtgärd kan ta lång tid. Ersättningstiden gäller fram tills bristen har upphört. Om hyresgästen kan visa att råttorna har fortsatt att komma så är det hinder och men i nyttjanderätten, säger hon.

Vad kan du ge för råd till Marcus Karlsson och andra i liknande situation?

– Är man medlem ska man absolut kontakta vår nationella rådgivning, och få hjälp av oss att prata med hyresvärden.

Läs också Vardagen i hyresrätt blir pianokonsert i Luleå Virserum får trygghetslägenheter i kooperativ förening

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.