Medlemmar värvas via Facebook och Instagram

Halland Värvning via dörrknackning. Det är framför allt så Hyresgästföreningen får nya medlemmar. Nu vänds blicken mot Instagram och Facebook. Norra Skåne och södra Halland är först ut.
Foto: Hyresgästföreningen
Kommunikatör Helena Frisk hoppas att kampanjen leder till att minst dubbelt så många blir medlemmar via webben.

Det är på sociala medier som hyresgäster ska lockas att själva ta initiativet till att bli medlemmar. Med ett klick ska läsaren få en snabb överblick över vad ett medlemskap innebär och skriva in sig själv om man så vill.

Kampanjen startar 1:a juli och pågår till den sista januari 2020.
– Målet är att minst fördubbla antalet anmälningar via webben i regionen jämfört med motsvarande period föregående år. Det är första gången som vi gör detta och förhoppningsvis slår det väl ut, andra regioner kan följa efter och utveckla vidare, säger Helena Frisk, kommunikatör på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Läs ocksåHyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyranNiclas Sundell, Hyresgästföreningen och Sebastian Ländin, Urban Rights.

Förra året värvades totalt cirka 6 800 medlemmar i regionen varav cirka 1 400 anmälde sig via webben, det vill säga cirka 20 procent. Sedan 2016 har antalet ökat kontinuerligt men i måttlig takt.

Annonseringen riktas till hyresgäster i region norra Skåne som består av 20 kommuner i Skåne och fyra i södra Halland.

Fakta: Antal som blir medlemmar via webben i hela landet

2016: 13 452
2017: 14 235
2018: 17 832
Källa: Hyresgästföreningen

Läs också Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus" Trots inläggen på Facebook: Därför får hyresgäst behålla lägenhet i semesterparadiset Kritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas internt Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.