Miljoner i obetalda avgifter
– Det är ju inte klokt. Inte för att det är så stor summa man betalar varje månad men det känns inte bra att andra som inte betalar får samma förmåner, säger Sara Nilsson som gick med i Hyresgästföreningen för att hon ville ha en extra försäkring om hon skulle hamna i en krissituation.
Annons
Att föreningen skulle vara generösare mot personer som har det dåligt ställt tror hon blir svårt.
– Hur ska man kunna avgöra vem som är fattig och vem som är rik? Vill man inte vara med i föreningen så behöver man inte det, säger hon och påpekar att de pengar som går förlorade skulle kunna användas till något bättre.
Även regionchefen Jan Olof Sandén är missnöjd med situationen. Sedan 2007 sköts medlemsregistret centralt.
– Min uppfattning är att problemet till stor del beror på bristande administrativa rutiner. När vi själva hade hand om medlemsregistret lyckades vi nästan alltid kontakta medlemmarna inom sex månader.
– I dag har jag fått besked om att medlemmarna inte ens får ett brev som talar om att de riskerar att bli uteslutna ur föreningen, säger han och påpekar att till exempel byte av bank kan ställa till det så att autogirot inte längre fungerar som det ska.
I fjol förlorade region Norra Skåne 2,1 miljoner kronor på grund av uteblivna medlemsavgifter. Det är den högsta summan på fem år och motsvarar 3,5 heltidstjänster som skulle kunna arbeta med allt från juridisk rådgivning till medlemsservice och utvecklingsarbete.
– Nu utreder vi möjligheten att från regionens sida själva ta kontakt med medlemmar som har missat att betala medlemsavgiften, säger han.
Hyresgästföreningen Norra Skåne har, liksom flera andra regioner, skickat in en motion till förbundsstämman om hur de generösa stadgarna skulle kunna skärpas.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.