HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Norrlands värdar får sämst betyg – men det finns undantag

Jämtland En stor enkät har gjorts bland 58 000 hyresgäster i landet. Av fem regioner i Sverige hamnar Norrlands värdar – sist! Missnöjet är särskilt stort gällande värdarnas brist på information och att man inte har något inflytande över sitt boende. Men… det finns undantag.
Foto: Ulrika Vallgårda
Jag behöver aldrig vänta, de är väldigt bra att ha att göra med, säger en av Lycksele bostäders hyresgäster, Mona Nystedt. Lycksele bostäder hamnar i topp på Norrlands hyresgästers topplista.

Bästa receptet för en nöjd hyresgäst i Norrland är först och främst en stor skopa underhåll.
Addera rejält med bra information och bemötande så ligger du ännu bättre till.
Krydda med möjlighet till inflytande över boendet så är saken biff!

Det visar en enkät som Enkätfabriken på uppdrag av Hyresgästföreningen skickat ut för att mäta hur nöjda hyresgäster är med sin värd.
Svaren samlades in från fem regioner: Stockholm, Sydost, BÄSK (Bohuslän, Älvsborg, Skaraborg), Aros-Gävle och Norrland.

Läs ocksåOväntade besök av värden – använder dusch och diskmaskin
Fler nöjda söderut

Resultatet visar att receptet ovan knappast följs till punkt och pricka av Norrlands hyresvärdar.
Kommunala bostadsbolag lyckas lite bättre än privatvärdar, men får ändå sämst betyg jämfört med de andra tillfrågade regionernas allmännyttor.
När totala nöjdheten mäts i siffror får Norrland 56 poäng medan BÄSK toppar med 61 poäng.

Norrlands närmaste kålsupare är region Stockholm som ofta ligger nästan lika pyrt till i hyresgästernas ögon. Med några smått överraskande undantag.
I norr fryser de inte lika mycket inomhus om vintern som stockholmarna gör, och man är faktiskt mer nöjd med sin uppkoppling mot internet än huvudstadsborna.
Dessutom har stockholmsvärdarna större attitydproblem än de norrländska. Mer givet är att bostadsområdena i norr upplevs som en betydligt tryggare och säkrare plats att bo på än vad 08orna tycker om sina områden.

Enkäten som utformats och samlats in av Enkätfabriken på uppdrag av Hyresgästföreningen, är nu sammanställd i sin helhet för Norrland.
Och var särskilt efterfrågad av Hyresgästföreningens förhandlare i regionen.

Läs ocksåHyresgäster i Blötberget nära bli utan ström – värden betalade i sista stund: "Har hänt förut"

Vad gör ni med resultatet, Hasse Dahl, förhandlare i Östersund?
– All info från hyresgäster om hur de upplever värdens förvaltning är guld värd när vi sätter oss i förhandlingar. Så vi har stor nytta av det här både nu och sen då vi dels kan jämföra med andra värdar och dels se om de bättrar sig, säger Hasse Dahl.

Rikshem i bottenskiktet

Rikshem är en privat fastighetsägare med hyresfastigheter på flera orter i Norrland. Rikshem i Umeå och Östersund har enligt enkäten många missnöjda hyresgäster.
Jennie Wolmestad, kommunikatör på Rikshem, svarar på kritiken via mejl.

Nästan alla regioner ni är verksamma i hamnar i bottenskiktet. Är kritiken oförtjänt?
”Vi strävar efter att hyresgästerna ska trivas och känna sig trygga och nöjda med oss som fastighetsägare. I våra egna kundundersökningar som omfattar tusentals av våra hyresgäster kan vi konstatera att det stora fokus vi lagt på vårt förvaltningsarbete det senaste åren har börjat visa sig. Förra året ökade vi ordentligt i kundnöjdhet och vi arbetar för att det ska fortsätta så”, skriver Jennie Wolmestad.

Läs ocksåHyresgäster åker ut när värden hellre river än säljer - för att slippa konkurrens

Många anser att de får dålig info och bemötande. Blir det bättre nu?
”Vi ska vara tillgängliga som fastighetsägare och ambitionen är självklart att ha en god och nära dialog med våra hyresgäster. Där är till exempel information om reparationer som pågår i huset eller vad som är på gång i utveckling av utemiljön i området man bor i en viktig del.”

Jennie Wolmestad avslutar med att konstatera att Rikshem är medvetna om att hyresgästerna efterfrågar en bättre kommunikation.
”I våra egna kundundersökningar har vi själva sett att hyresgästerna önskar att vi informerar mer och det är något som vi jobbar extra med för att både vi och våra entreprenörer ska bli bättre på att berätta om när något skall genomföras i fastigheterna. Samt att vi kontinuerligt försöker uppdatera gällande större förändringar på Mina Sidor som alla hyresgäster har tillgång till.”

 

Svaren i enkäten har omvandlats till ett medelvärde i ett poängsystem där 0 är minst nöjd och 100 mest nöjd.
Lycksele Bostäder kammar hem guldet

I Lycksele har allmännyttan fattat grejen. Det visar både Hyresgästföreningens enkät – och bolagets egen.
Lycksele Bostäder är en av de mindre allmännyttorna i Norrland, med 1 330 lägenheter.
De får högst i ranking även jämfört med de privata hyresvärdarna.
Här får hyresgästerna tycka till och påverka sina underhållskostnader i den egna lägenheten, ett så kallat ”hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll”.
Dessutom arbetar man aktivt med hyresgästinflytande och miljöfrågor.

Carina Hellström Edvinss

Satsningar som bevisligen gett resultat.
Även i bostadsbolagets egna mätningar. Vd Carina Hellström Edvinsson blir ändå glatt överraska av nyheten.
– Men va roligt! Vi uppskattar verkligen att våra hyresgäster tar sig tid och svarar på såna här enkäter. Det är viktigt med allas synpunkter som bidrar till att göra Lycksele Bostäder ännu bättre.

– Men nöjdhet är också en färskvara som man måste jobba med hela tiden för att hålla uppe, säger hon.

Vad tror du är viktigast för hyresgästerna?
– Att bo i hyresrätt ska vara enkelt och bekymmerfritt, det är trots allt det som de betalar för. Därför lägger vi ner mycket tid och resurser på att erbjuda våra kunder service med kvalitet och omtanke. Varje dag jobbar vi aktivt för att ta hand om alla kunder på ett så bra sätt som möjligt. Det fina resultatet bekräftar att vi är på rätt väg.

 

– Jag behöver aldrig vänta, de är väldigt bra att ha att göra med, säger en av Lycksele bostäders hyresgäster, Mona Nystedt. Lycksele bostäder hamnar i topp på Norrlands hyresgästers topplista.

Mona Nystedt, 66 år, bor i ett hus på Skolgatan som Lycksele Bostäder äger. Det är byggt 1953 och ligger mitt i centrum. Hon är mycket nöjd med sin lägenhet och med sin hyresvärd.
– Tvättstugan är så fin så man kan nästan bo i den, berättar hon.
Utan att hyresgästerna har begärt det har alla rör nyss blivit genomgångna med kamera och fixade där det behövdes.
Hon tycker att hon har en skälig hyra för att bo mitt i stan. Dessutom kan hon enligt ett förmånligt system och för en låg avgift få lägenheten rustad.
Om det har gått flera år sedan exempelvis badrummet blev ommålat så kan hon få det gjort för endast några hundralappar. En rabatt som höjs för varje år.

”Bra att ha att göra med”

Mona Nystedt tycker att hon har en skälig hyra och uppskattar det förmånliga systemet att för en låg avgift få lägenheten rustad.
Om det har gått flera år sedan exempelvis badrummet blev ommålat så kan hon få det gjort för endast några hundralappar. En rabatt som höjs för varje år.
Hon hör att även andra pratar positivt om hyresvärden.
– Om jag har fel på en kran så ringer jag och de kommer på en gång. Går det en säkring i trapphuset på helgen så kommer de också direkt. Jag behöver aldrig vänta, de är väldigt bra att ha att göra med.
Hon hörde om någon som tyckte uteplatsen var tråkig.
– Då kom de och satte dit växter så det blev jättefint.

 

Fakta: Medlemsenkät 2020

Enkätfabriken har på uppdrag av Hyresgästföreningen skickat ut en enkät i syfte att mäta hur nöjda hyresgäster är med sin värd.
Svaren samlades in mars-juni i fem regioner: Stockholm, Sydost, BÄSK (*Bohuslän, Älvsborg, Skaraborg), Aros-Gävle och Norrland (7 713 svar).
58 563 medlemmar deltog och svarade på 59 frågor om bland annat underhåll, information, trygghet, inflytande, tvättstuga, närmiljö och service.
Enkäten översattes på flera språk och anpassades för synskadade.

Läs också Hyresgäster har fått nya hem efter brand i Annelund "I bästa fall har vi varit fångna i lägenheten när hissen stått still"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.