HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Nu ska Bobilen i BohusÄlvsborg-Skaraborg säljas

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg var först i landet med att skaffa en Bobil. Flera andra regioner följde efter. Nu ska Bobilen i Bäsk säljas.
Foto: Karin Gistedt/Kajsa Wedberg
Region BohusÄlvsborg-Skaraborg var först ut i landet med att skaffa bobil. Nu, knappt tre år senare, ska bilen säljas. "Bobilen var ett projekt, som nu är avslutat", säger regionordförande Lennart Derehag.

– Bobilen var ett projekt och nu är det projektet över.

Det säger regionordförande Lennart Derehag apropå att husbilen Bobilen ska läggas ut till försäljning. Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg, Bäsk, var först i landet med att skaffa en så kallad Bobil. Idén kläcktes av regionstyrelsen och bilen började rulla hösten 2016. Därefter har flera regioner följt efter. I dag rullar det Bobilar i exempelvis Norra Skåne, Syd, Östergötland och Aros-Gävle.

Läs ocksåJennifer vill se öppnade föreningslokaler: ”Restriktionerna hävs ju överallt”

I BohusÄlvsborg-Skaraborg var Bobilsprojektets uppdrag tudelat. Dels skulle Bobilen jobba med renoveringsförhandlingar hos privata värdar. Åka ut till de aktuella områdena och samla in medlemmarnas önskemål kring vad de ville få åtgärdat i sina lägenheter. Dels skulle Bobilen bli en mobil mötesplats. En möjlighet för Hyresgästföreningen att komma ut och synas i bostadsområdena och bli en mer tillgänglig organisation.

Ett år senare, i november 2017, fick projektet en ny inriktning. Projekt Bobilen omvandlades till projekt Folkrörelse och Integration med mål att få fler medlemmar att engagera sig. Den fysiska husbilen var inte längre kopplad till projekt Bobilen. Bilen skulle istället användas av samtliga enheter vid tillfällen då man vill möta hyresgästerna ute i deras område. Dessutom skulle de förtroendevalda i regionens fyra olika föreningar kunna boka och använda bilen för aktiviteter. Men intresset för att använda husbilen var svalt.

– Först handlade om att föreningarna tyckte att det blev för dyrt att använda bilen. Då ändrade vi på upplägget så att regionen skulle stå för en del av kostnaden. Men även då var intresset ljummet, säger Lennart Derehag.

Läs ocksåBrandtal och höjda arvoden

Så nu ska Bobilen säljas.

– Hyresgästföreningen står inför nya utmaningar. Förbundsstyrelsen har stakat ut att vi ska öka andelen medlemmar, förtroendevalda och aktiva. Målet är en organisationsgrad på 51 procent och 22 000 förtroendevalda. Det är en rejäl utmaning och för att nå det behöver vi lägga resurserna på annat. Som till exempel vår kursgård Solgården, säger Lennart Derehag.

Var Bobilen en klok investering?

Läs ocksåLaddad värdegrund får manual

– Ja, det tycker vi. Bobilen skapade positiv uppmärksamhet för Hyresgästföreningen när den kom ut i bostadsområdena. Inte minst inför valet 2018. Den fungerade som ett verktyg för att nå projektmålen och ledde oss fram till nya arbetsmetoder. Exempel när det gäller Boskola. Allt det där tar vi nu med oss in i vår ordinarie verksamhet. Men när det gäller Bobilen, så anser vi i regionstyrelsen att vi öst klart ur den källan, säger Lennart Derehag.

Vad har själva Bobilen, alltså den fysiska bilen, kostat Hyresgästföreningen?

– Det får vi veta först när vi sålt den, säger Lennart Derehag.

Fakta: Så mycket har Bobilsprojekten kostat

2016 kostade projekt Bobilen region BohusÄlvsborg-Skaraborg 415 000 kronor.

2017 låg budgeten på 1 176 000 kronor.

2018 kostade projektet, som då hette Folkrörelse och integration 899 000 kronor.

Läs också Svårt ragga i Hylte Hårdrock, reggae och demokrati när bobilen åker på sommarturné
Länkar Bobilens första tur gick till Åmål Här kommer Bobilen i ny kostym Bobilen på nya vägar Bobilen för dyr att använda - Står stilla

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.