Nya ägare till kritiserade lägenheter

Gävle Hyresgästerna i de 180 nybyggda lägenheterna vid Gavlehov är missnöjda, mycket missnöjda, med sitt boende. I en enkät som Hyresgästföreningen gjort framkommer misstankar om byggfusk och fuktskador och det finns stora problem med hissar och tvättstugor. Fastigheterna har nyligen fått nya ägare, Trenum AB, som ägs av Balder och Tredje AP-fonden.
Foto: Lena Mattsson
Oregelbunden värme är en av bristerna i lägenheterna i Gavlehov enligt en enkät som Hyresgästföreningen gjort bland hyresgästerna i de 180 lägenheterna. (Arkivbild.)

Listan på fel och brister i lägenheter, trapphus, tvättstugor och soprum i de två fastigheterna på Gavlehov är alltså lång.

Lister är felmonterade, det läcker i kök och badrum, värmen fungerar inte som den ska, fläktsystemet stör, tvättstugan saknar vatten, hissarna står stilla, soprummen svämmar över. Det är några av alla de brister som listats av hyresgästerna i Hyresgästföreningens enkät.

Läs ocksåFördubblad förlust – tomma lägenheter fortsätter kosta miljoner: "Måste bli bättre på marknadsföring"Bildcollage med två nedåtgående pilar som pekar på minussiffror - 35 miljoner respektive 36 miljoner kronor. Grundbilden är tagen i en trappuppgång. På bilden syns också sedlar som är inkopierade

Mest missnöjda är hyresgästerna med lägenheternas standard i förhållande till hyran.

På en skala mellan ett och fyra där ett står för att man är mycket missnöjd och fyra för att man är mycket nöjd hamnar den rubriken längst ned med 1, 4 poäng.

Följande rubriker ligger också i botten med ett betyg under två: städning i tvättstugan, tvättstugan som helhet och städning av gården. Genomsnittet för 28 frågor om boendet ligger på 2,4, alltså ett tecken på stort missnöje med boendet.

Läs ocksåHög musik på gatan fick grannen att lacka ur – döms för misshandel

Mest nöjda är hyresgästerna med köksutrustningen.

Nästa vecka ordnar Hyresgästföreningen ett möte för hyresgästerna på Gavlehov.

Läs också Fastighetsägare riskerar miljonvite – allvarliga brister i brandsäkerheten Möte lockade oroliga hyresgäster – kommunalt bostadsbolag vill göra det lättare att sälja Hilja, 16 månader, skar sig på krossat glas i lägenheten – städmiss från tidigare hyresgäst

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.