Annons

Nya ägaren höjde hyran felaktigt – hyresgästen Ann-Sofie: ”De nonchalerar oss”

Söderhamn När ADR Fastigheter tog över flera eftersatta bostadsområden i Ljusne började bolaget med att höja hyran – utan förhandling. Nu lovar företaget att betala tillbaka den felaktiga höjningen.
Rödmålad brukslänga i trä, blommor i rabatten, en allé med träd som börjar gå från grönt till gult, Ljusne, ADR Fastigheter höjde hyran utan att förhandla, tidigare Anera/Hälsinge kulturfastigheter
Foto: Petra Marandi Roos/privat
ADR Fastigheter har tagit över som hyresvärd efter Anera/Hälsinge kulturfastigheter i Ljusne. Hyresgästen Ann-Sofie Konradsson uppmärksammade för flera månader sen att bolaget gjort en felaktig hyreshöjning, men hyresgästerna väntar ännu på att det ska rättas till.

Lägenhetshus som förfaller, otrygghet och en hyresvärd som är svår att få kontakt med. Hyresgäster i flera bostadsområden i Ljusne utanför Söderhamn har under flera år försökt få någon att göra något åt situationen, vilket Hem & Hyra tidigare berättat om. I mars i år fick hyresgästerna veta att ADR Fastigheter tagit över förvaltningen och gått in som delägare i hyresvärdens två bolag Hälsinge kulturfastigheter och Anera. I somras tog ADR Fastigheter över de två bolagen helt och hållet. Men redan i april höjde ADR Fastigheter hyran – retroaktivt från 1 januari.

– De höjde hyran med 1,95 procent och skrev att de hade förhandlat den med Hyresgästföreningen, men det hade de inte gjort! säger Britt-Inger Atterhagen, som bor på Hyvelvägen i Ljusne.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Britt-Inger betalade först den nya hyran, för hon trodde att det som stod på hyresavin var sant. Hon hann också ändra sitt bostadstillägg. Men när ADR Fastigheter ville att hon skulle betala in den retroaktiva delen som en klumpsumma vände hon sig till Hyresgästföreningen för att kolla om bolaget verkligen fick göra så. Då fick hon veta att den nya hyran var oförhandlad – och därmed felaktig.

Ingen förhandlad ny hyra sen 2018

– Den senaste överenskomna hyreshöjningen är från 2018, så ingen hyreshöjning efter det är egentligen giltig, säger Magnus Lager, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Britt-Inger Atterhagens granne Ann-Sofie Konradsson tyckte att det var konstigt att ADR Fastigheter tog ut en retroaktiv hyreshöjning, när de just gått in som delägare. Hon ringde upp bolaget.

Läs ocksåHyresgäster i Ljusne har fått nog - nu lovar bolagen förbättringar

– Då sa de att det hade blivit något fel. Så först betalade jag inte den nya hyran, men sen fick jag ett inkassokrav och då betalade jag. Jag ville inte ligga efter med någon skuld, säger Ann-Sofie som har två barn i tonåren som fortfarande bor hemma.

Ett misstag, enligt ADR Fastigheter

Ann-Sofie googlade och hittade information om att det måste ske en förhandling innan hyran höjs. Hon ringde upp bolaget igen och frågade om hyran hade förhandlats.

– De sa nej, och att de skulle betala tillbaka hyreshöjningen. Men både den högre hyran och den retroaktiva delen fortsatte att vara med på hyresavierna. Så jag fortsätte ringa. Efter ett tag slutade de svara. De nonchalerar oss hyresgäster, säger Ann-Sofie Konradsson.

Läs ocksåHälsinge Kulturfastigheter svarar på kritiken från hyresgästerna

När Hem & Hyra får tag på ADR Fastigheters bolagsjurist Ulas Seydan över telefon beskriver han hyreshöjningen som ett misstag.

Porträttfoto Ulas Seydan, bolagsjurist på ADR Fastigheter. Ljusne, felaktig hyreshöjning,
Ulas Seydan, bolagsjurist på ADR Fastigheter.

– Det som har hänt är att vi sen april månad har ett nytt fastighetssystem. Där har vi lagt in en automatiskt höjning som gäller en annan ort, men olyckligt nog har den gått ut även till hyresgästerna i Ljusne, säger han.

Orten i fråga ska enligt Ulas Seydan vara Skellefteå. Men när Hem & Hyra kontrollerar med Hyresgästföreningen och med Fastighetsägarna, som förhandlar för ADR Fastigheter i Skellefteå, visar det sig att hyran där höjdes med 2,25 procent från 1 juli. Överenskommelsen skrevs på i början av juni, efter att hyran i Ljusne höjts.

Varken procentsatsen eller datumet i Skellefteå stämmer med hyreshöjningen som gick ut i Ljusne, så hur gick det egentligen till?
– Den enda hyreshöjningen som har gjorts är den som skedde i Skellefteå. Och när jag kollade på de procentsatser som lades fram som förslag så var de mellan, nu minns jag inte exakt, om de var mellan 1,7 och upp till 2, någonting procent. Så jag antar att det är där någonstans en miss har skett. I och med att det inte var jag som gjorde själva hyreshöjningen så vet jag inte den exakta bakgrunden till att det skedde, men det är den enda logiska förklaringen jag har, säger Ulas Seydan.

Annons

Pengarna tillbaka på novemberhyran

Han säger att ADR Fastigheter har tagit fram en plan tillsammans med Hyresgästföreningen för att justera misstaget.

– De som erlagt felaktiga hyror kommer att få pengarna tillbaka. Ekonomiavdelningen måste gå igenom varje lägenhet och hyresgäst för sig, så det tar lite tid, men allt sker i nära dialog med Hyresgästföreningen. Det är på gång, men det inte klart än, säger han.

Planen är att återbetalningen ska ske genom att hela beloppet dras av på hyran för november månad.

Åtminstone en hyresgäst påtalade att det blivit fel redan för flera månader sen. Vad är det som har tagit så lång tid?
– Jag fick veta det i mitten av juni. Då satte jag direkt igång en intern utredning, men också en extern, där jag tog kontakt med Hyresgästföreningen. Vi har inte velat agera utan att prata med dem, säger Ulas Seydan.

En något sned och sliten skylt där det står Kubbvägen och Hyvelvägen. Ljusne. ADR Fastigheter.
Flera av husen är gamla bruksbostäder i trä. Många av hyresgästerna tycker att områdena är mysiga, bortsett från otryggheten och bristerna i underhållet.

Enligt Hyresgästföreningens Magnus Lager har han å sin sida från första kontakten med Ulas Seydan i somras påtalat den felaktiga hyreshöjningen och att den måste korrigeras.

Vad gör ni på Hyresgästföreningen i det här läget?
– Vi koncentrerar oss på att hyresgästerna ska betala rätt hyra och få återbetalning på den felaktiga delen sen höjningen i våras. När jag hade pratat med de boende tyckte jag initialt att det lät som en så stor överträdelse mot förhandlingsordningen att vi måste göra en anmälan till hyresnämnden, men om vi kan lösa det utan att gå till hyresnämnden är det bättre. Sen får vi gå tillbaka och titta på om hyresgästerna betalat för mycket i hyra även före den senaste höjningen, men det är ett separat ärende som kräver mer arbete, säger Magnus Lager.

Vad ska man göra som hyresgäst?
– Man kan betala hyran man hade innan höjningen i våras. Har man fått inkassokrav för att man inte betalat den högre hyran ska man egentligen inte behöva göra någonting, men vill man vara på den säkra sidan kan man höra av sig till inkassobolaget och bestrida och säga att hyresvärden har gjort fel, säger han.

Det har gått flera månader sen åtminstone en hyresgäst påpekade felet. Vad gör ni om det fortsätter dra ut på tiden?
– I så fall får vi ställa ett ultimatum med ett visst datum då vi annars tar ärendet till hyresnämnden, säger Magnus Lager.

Stora brister i underhållet

Både Ann-Sofie och Britt-Inger tycker att det är extra illa med strulet runt hyreshöjningen med tanke på bristerna i skötseln av bostadsområdena, som de inte uppfattar har förbättrats efter ägarbytet.

– Husen är vackra och områdena mysiga, det skulle vara jättefint om hyresvärden bara tog hand om dem, säger Ann-Sofie.

ADR Fastigheters Ulas Seydan framhåller å sin sida att bolagskoncernen har gått in som en långsiktig ägare med målet att hyresgästerna ska känna sig nöjda och trygga.

Annons

Flera jag har talat med berättar om allvarliga brister i underhållet både när det gäller utomhusmiljö och inomhusmiljö. Bland annat ska vissa hyresgäster ha problem med mögel inomhus. Vad tänker ni göra åt det?
– Jag kan börja med att berätta om det vi redan har gjort. Vi har tvättat fasaderna och det har blivit en enorm skillnad. Vi har också börjat bygga grillplatser och liknande i områdena. Sen håller vi även på med renoveringar invändigt av de lägenheter som står tomma. Det ska vara fräscht och en bra standard, men inga lyxlägenheter. Om det kommer in anmälningar om mögel hanterar vi det omedelbart. Men det är viktigt att hyresgästen kommer in med en felanmälan till oss, säger Ulas Seydan.

Tvådelad bild, två putsade husfasader där delar är väldigt smutsiga och delar är tvättade. ADR Fastigheter Ljusne.
ADR Fastigheters bolagsjurist Ulas Seydan säger att bolagskoncernen är en långsiktig ägare som vill att hyresgästerna ska känna sig nöjda. Han framhåller allt de redan har gjort i områdena i Ljusne, bland annat har bolaget tvättat fasader som tidigare var väldigt smutsiga.

Han säger att ADR Fastigheter arbetar för att öka tryggheten. Problemen med otrygghet har bland annat varit kopplade till att många personer med missbruksproblem bott i områdena och fått besök av andra personer med liknande problematik.

– Vi gör dels en ekonomisk kontroll innan man får flytta in för att se att man kan betala hyran. Sen träffar vår fastighetsskötare potentiella hyresgäster. I de fall hyresgäster har stört eller förvarat stöldgods på området och det finns domar från tingsrätt eller hovrätt har vi satt igång en avhysningsprocess. Vi gör det allt eftersom när vi får in klagomål, säger Ulas Seydan.

Vill kameraövervaka

Han uppger att Securitas ronderar områdena och att ADR Fastigheter är på gång med att söka tillstånd för att sätta upp övervakningskameror i trapphusen och redan har skickat in en ansökan som gäller avfallsstationerna.

Brister i boendet är normalt inte en fråga som tas upp i hyresförhandlingarna. Allvarliga problem med boendemiljön kan man anmäla till kommunens miljökontor. Rättar inte hyresvärden till brister kan man också vända sig till hyresnämnden och kräva ett åtgärdsföreläggande mot bolaget. Är man medlem kan man få råd och stöd av Hyresgästföreningen.

– Men får vi in rapporter om allvarliga brister kan vi absolut påtala det i samband med hyresförhandlingen och säga att det är sådant som måste åtgärdas innan vi kan acceptera något hyrespåslag, säger Magnus Lager.

5000 kronor för ”falsk utryckning”

Flera hyresgäster Hem & Hyra har pratat med har reagerat på ett meddelande som skickades ut i samband med ADR Fastigheter tog över förvaltningen, där det stod att ”Utanför våra öppettider kan ni givetvis skicka mejl och behöver ni komma i akut kontakt med vår förvaltning går det att ringa numret ovan. Observera att detta får endast göras vid akuta felanmälningar – om det visar sig att det inte är en akut felanmälan kommer ni debiteras 5000 kronor för falsk utryckning.” Många har tolkat det som att man alltid riskerar att åka på att betala om man ringer.

– Det är en kollega som har fått lämna som skrivit det brevet. Jag tycker det är lite otydligt uttryckt. Men är det så att det rör sig om jourtider och det blir en falsk utryckning kan det debiteras. Vi kommer inom kort gå ut med nya telefontider och då tänker vi att vi samtidigt skulle kunna gå ut med tydligare information och ge exempel på vad som är akut och inte, säger Ulas Seydan.

– Ringer någon till exempel om att en granne gör oljud och sen visar det sig att grannen inte gör oljud, ja då är det ju en falsk utryckning, säger han.

I så fall kan man ju aldrig ringa, för tänk om grannen plötsligt slutar göra oljud?
– Man kan filma och inkomma med videounderlag i stället. Det finns bättre lösningar, säger Ulas Seydan.

Fakta: Köpet av Hälsinge kulturfastigheter och Anera
  • ADR Fastigheters köp av Hälsinge kulturfastigheter och Anera har gått till så att ADR:s vd har tagit över som enda ordinarie styrelseledamot i bolagsstyrelserna.
  • Bolagen har även bytt namn till ADR Hälsinge Kulturfastigheter AB och ADR Ljusne fastigheter AB.
  • Enligt Ratsit var Carl Johan Erlandsson i början av oktober 2022 precis som under tidigare år verklig huvudman för bolagen (hade kontroll över bolagen), genom moderbolaget Förvaltnings AB Sapinen. Men enligt Ulas Seydan, bolagsjurist på ADR Fastigheter, är det förmodligen bara en eftersläpning och kommer att ändras. ”De gamla ägarna kommer inte att finnas med i bilden över huvud taget”, säger han till Hem & Hyra.
Fakta: Så funkar förhandlingsplikten
  • Om det finns en förhandlingsordning innebär det att det finns ett avtal mellan hyresvärden och Hyresgästföreningen om att förhandla hyror kollektivt för alla hyresgäster (förutom för de hyresgäster som sagt till om att de inte vill det).
  • Finns en förhandlingsordning får inte hyresvärden höja hyran utan att först förhandla med Hyresgästföreningen. Om en part bryter mot förhandlingsordningen kan den andra parten vända sig till hyresnämnden och kräva skadestånd.
  • Om det inte finns någon förhandlingsordning får hyresvärden begära hyreshöjning av varje hyresgäst individuellt.
  • Hälsinge kulturfastigheter och Anera sa upp förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen under förra året, men innan frågan prövades i hyresnämnden drog bolagens företrädare tillbaka ärendet. Hyresnämnden avgör om förhandlingsordningen ska vara kvar eller inte om den sägs upp, bland annat utifrån hur många hyresgäster parterna kan visa stödjer att den ska vara kvar eller tas bort.
Hyreskaoset på landsorten
Läs också Här höjer värdarna hyrorna utan att förhandla - Wladimir vägrar betala: "Jag blev arg" Så mycket höjs hyran i Stockholm 2024 – se hela listan Hyreshöjningskaos: Eva fick vänta 14 månader på svar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.