Nya värdar ska ge bättre service
— Vi är precis klara med rekryteringen och arbetar nu med att det ska vara klart att sjösätta till den 1 april. Det kommer att bli fyra nya servicevärdar som kommer att ha hand om ungefär 1 200 lägenheter var. De kommer ha sin plats på kontoret, men förhoppningsvis kommer de mest vara ute i områdena, säger Elisabeth Kalkhäll, vd på Gotlandshem.
Vad är det de ska göra?
— Det är framförallt tre frågor de ska ha hand om. Det handlar om att jobba med boinflytande och vid ombyggnadsärenden. Sedan handlar det om att vara nära hyresgästen under de tre första och de tre sista månaderna som hyresgäst hos oss. Att kunna ge service vid in- och utflyttningen, göra städbesiktningar och se om det är något som hyresgästen behöver fixa eller ha hjälp med.
Vad hoppas ni att det ska leda till?
— Det är så tråkigt om det sista vi har med en hyresgäst är vi skickar ett kravbrev efter man flyttat ut, att man måste betala för en skada i lägenheten. Det hoppas vi kunna undvika om vi kan informera och var nära hyresgästen vid utflyttningen. Vi har många nöjda kunder i dag men vi hoppas att servicevärdarna ska kunna bidra till att öka det ytterligare, förklarar Elisabeth Kalkhäll, vd på Gotlandshem.