Orättvist när bara en del får ersättningen
Strax innan sommaren fick elva hyresgäster på Kaptensvägen äntligen ersättning för att deras lägenheter dammats ner.
– Det var damm överallt. På datorer, fönsterbänkar, pojkens tv-spel, ja överallt, säger en av hyresgästerna.
Annons
Ersättningarna är retroaktiva och gäller från 2001. För hyresgästerna på Kaptensvägen ligger ersättningarna på mellan 1 000 och 10 000 kronor. Men det var inte självklart att det skulle bli några pengar och för majoriteten har det heller inte blivit några.
Hyresvärden, Berit Hannu, skriver nämligen inte under avtalet med LKAB. På grund av detta bestämde sig Hyresgästföreningen för att agera.
– Vi tyckte att det var tragiskt att hyresgästerna skulle gå miste om pengarna. Därför gjorde vi en särskild uppgörelse mellan oss och LKAB, säger Sten Fors, Hyresgästföreningen.
Uppgörelsen gäller dock enbart de hyresgäster på Kaptensvägen som är medlemmar i Hyresgästföreningen.
– Tyvärr är det inte majoriteten, men vi kan inte göra mer än så här. Jag tycker att hyresvärden agerar mycket oseriöst i det här, säger Sten Fors.
Hyresvärden Berit Hannu tänker inte skriva under något avtal med LKAB för att hennes hyresgäster ska få dammningsersättning.
– Nej, LKAB vill att jag ska gå i god för att mina hyresgäster inte kräver mer pengar i framtiden och det kan jag inte göra. Mina jurister tycker inte att jag ska gå med på något sådant, menar Hannu som säger sig ha blivit hotad av sina hyresgäster.
– De ringer och säger att jag ska passa min rygg.
Malin Brännvall på LKAB uppger att det är omöjligt för bolaget att betala ut ersättningar direkt till hyresgästerna i stället.
– Vi har inga uppgifter på vem som bott där, hur länge och om de betalat hyran. Att gå via hyresvärden är det enda sättet för oss, säger Brännvall.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.