Privaten i Helsingborg vill ha mer demokrati

Nyheter Hur skapas en demokratisk dialog med hyresgäster som gör skillnad? Privaten åkte på studieresa till Stockholm för att hitta metoderna.

− Har du planer på att renovera lägenheter? Kalla då till ett möte med hyresgästerna och inled en dialog som är på riktigt om deras önskemål. Tänk om de privata värdarna skulle börja jobba så i Skåne, säger Merete Sundholm.

Hon är ordförande i Hyresgästföreningen Privaten i Helsingborg och en av dem som under ett tvådagars besök i Stockholmsförorten Husby fick information om Järvalyftet. Det är en
berättelse om hur Svenska Bostäder, ett av Stockholms kommunala bostadsbolag, gick till väga när de skulle renovera sina miljonprogramsområden i Tensta, Husby, Akalla och Kista.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.

Kortfattat gick det till så här: Bostadsbolaget började med att ge några arkitekter i uppgift att göra om hela området, sedan bjöd man in hyresgästerna och presenterade resultatet som bestod av att riva och bygga nytt. Det blev ett ramaskri. Folk blev oroliga för chockhöjningar av hyror och arga för att deras hem skulle rivas. Vilda protester uppstod som gjorde att bostadsbolaget tillslut backade och tvingades tänka om.

Det resulterade i att de boende bildade olika samrådsgrupper som hade regelbundna möten med bostadsbolaget. Så istället för att hyresgästerna fick ta ställning till färdiga alternativ fick de nu själva berätta hur de ville ha det på gårdarna och i sina lägenheter. Det nya var att bostadsbolaget tillsammans med hyresgästerna gemensamt tog beslut om till exempel vilka renoveringar som skulle göras och vad det fick kosta.

På vilket sätt tror du att ni kan påverka att de privata värdarna i Skåne kommer att använda Järvalyftets sätt att skapa dialog med hyresgästerna?

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.

− Jag vet inte än. Det är det vi får fundera på nu. Besöket i Stockholm var ju en inspirationsresa för att hitta nya metoder och sätt att tänka på. Det här ligger ju i linje med att vi för ett år sedan inledde ett samarbete med Akelius i Helsingborg för att hitta metoder för boinflytande.

− Vi träffas fyra gånger om året för att diskutera vilka förändringar som behöver göras och på vilket sätt de ska genomföras. Nu har vi förtroendevalda gjort en enkätundersökning för att ta reda på vad hyresgästerna vill. Innan har den biten skötts av Hyresgästföreningens tjänstemän. Det har varit mycket uppskattat att det är vi förtroendevalda som är ute på fältet, så det är ju en början i ”Järvalyftets” anda, säger Merete Sundholm.

Vad var det bästa med resan?

Läs ocksåEgna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp”

− Det var att höra hur samrådsgrupperna fungerade och hur de boende själva fått bestämma hur deras lägenheter ska renoveras. Det var även intressant att få kvitto på att dialogerna skapat en stor gemenskap mellan hyresgästerna i bostadsområdena.

Läs också Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget" Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.