Sandvikenhus ber om ursäkt
Patrick Skoglund inleder och avslutar sitt brev till hyresgästerna med att be dem om ursäkt. Han medger också att informationen till hyresgäster och anställda kunde skötts bättre.
När det blev känt att Sandvikenhus numera tar betalt för det som förr varit gratis att få hjälp med; att tömma och rensa vattenlås och golvbrunnar i kök och badrum bland annat lät inte reaktionerna vänta på sig. Många artiklar skrevs och många teveinslag sändes.
Hyresgästerna var upprörda över att debiteras 450 kronor per timme för det som de tidigare fått hjälp med av fastighetsskötare och bovärdar. Hyresgästföreningen tryckte särskilt på att informationen varit nära nog obefintlig och befarade att hyresgäster skulle låta bli att ringa om de fått problem med till exempel avlopp och att det i sin tur kunde leda till skador på lägenheter och fastigheter.
Samtidigt underströk ärendehandläggare Jessica Sivsdotter på Hyresgästföreningen att den service som nu avgiftsbelagts hör till det en hyresgäst ska sköta själv.
I sitt brev skriver vd Patrick Skoglund att det företaget ska ta betalt för är just det som hyresgäster enligt avtal och praxis ska sköta själva. Felanmälningar blir som tidigare inte avgiftsbelagda och han lovar att Sandvikenhus ska hjälpa dem som av skilda anledningar inte kan åtgärda sina fel själva men påpekar också att det för närvarande är semestertider och att de mest akuta problemen åtgärdas först.
Hem & Hyra har tidigare skrivit om att Sandvikenhus menat att de varit för snälla. Och om hyresgästernas och Hyresgästföreningens kommentarer.