Se dig om i ditt hus och sänk hyran

Dalarna ​​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.

Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.

Läs ocksåLars hiss har stått still i flera år: "Klart man förväntar sig att en hiss ska fungera om det finns en"

– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Läs också Protest mot otydliga tillval – 80 hyresgäster i namninsamling Tingsrätten: Föreningen behöver inte lämna ut alla handlingar om hyran Elen nära stängas av för 80 hushåll – värden betalade inte räkningarna Sänkte sin egen hyra – ansåg att huset sjunkit i värde

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.