Se dig om i ditt hus och sänk hyran

Dalarna ​​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.

Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.

Läs ocksåBostadsbolaget ville höja hyror med 32 procent – nu dras bruksvärderingen tillbakaBilden är en split och visar förhandlare Robin Aulin Söderqvist, samt TBAB kontor.

– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Läs också Först ut i Jönköpings län - den lägsta höjningen på flera år: "Vi är på väg neråt nu" Slutbeslutat för Hyresgästföreningen i Skaraborg – långvarig konflikt lamslog styrelsen Hyresgäst vann i tingsrätten – slipper betala 40 000 kronor för obeboelig lägenhet Avtal om hyrorna sägs upp: ”En kraftfull stridsåtgärd”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.