HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Socialtjänsten missade att betala hyran – nu vräks Natalia och dottern

Stockholm Natalia tog hjälp av socialtjänsten för att hyran skulle betalas i tid. Men socialtjänsten slarvade med sitt uppdrag flera gånger. Det kostade Natalia och hennes dotter hyreskontraktet. "Det är djupt olyckligt", säger en socialsekreterare med insyn i ärendet.
Foto: Kenneth Samuelsson
Natalia och dottern Valentina blev uppsagda på grund av socialtjänstens misstag.

Sommaren 2019 var en jobbig tid för Natalia Viazovskaias i Hammarbyhöjden. Hon och dottern var uppsagda från hyresrätten på grund av flera sena hyresbetalningar.

– Att jag inte kunde betala hyran i tid jämt beror på att jag hade lite pengar eller att utbetalningen av försörjningsstöd var lite sent. Men jag har alltid betalat hyran även om det var sent ibland, säger hon som svar på frågan varför hon inte har skött hyresbetalningarna.

Läs ocksåDetektiv avslöjade svartuthyrning – anlitades i hemlighet av hyresvärdenDetektiv avslöjade svartuthyrning

Samma sommar blev hon överfallen när hon solade vid Hellasgården av en person som slog en stor sten i hennes huvud så att hon ramlade nerför en klippa.

Hon blev svårt skadad och var sjukskriven under lång tid, hade svår ångest, huvudvärk, problem med minnet, sömnproblem och svårigheter med balansen.

Minnet försämrades

Innan överfallet hade hon betalat hyran för sent flera gånger och efter överfallet blev det ännu sämre eftersom hennes minne försämrades. Det slutade med att hon kom överens med socialtjänsten om att de skulle hjälpa henne att betala hyran i tid.

Överenskommelsen var enkel på pappret. Natalia Viazovskaias berättar att hon skulle ansöka om ekonomiskt bistånd till hyran och efter det skulle socialtjänsten i Skarpnäcks stadsförvaltning betala hennes hyra direkt till hyresvärden, en bostadsrättsförening.

Överfallet på Natalia Viazovskaia uppmärksammades i flera medier.

Parallellt med att hon var sjukskriven och fick hjälp av socialtjänsten att betala hyran pågick hennes uppsägningsärende. Det slutade med att hyresvärden gick till hyresnämnden och krävde att hyresnämnden skulle besluta om att hon och dottern skulle flytta.

Men hyresnämnden beslutade i oktober 2019 att hon och dottern skulle få bo kvar på prov fram till maj 2021. I sitt beslut skriver Hyresnämnden att socialnämnden har gått in och ska stötta hyresgästen ekonomiskt och med en boendestödjare.

Läs ocksåObama Johansson tar strid för rätten att bo kvar – stämmer hyresvärden

Som skäl till att mamman får bo kvar skriver hyresnämnden att det fanns fog för att hyresinbetalningarna skulle fungera bättre framöver. Hyresnämndens samlade bedömning är att det skulle innebära ”stora svårigheter om hon mister kontraktet under pågående rehabilitering och med hemmavarande barn, inte är skäligt att hyresavtalet nu ska upphöra”.

Men hyresnämnden beslöt att göra om hennes hyresavtal till ett kortidsavtal som innebär att hyresavtalet förlängs med en månad i taget och att hon kan sägas upp med en månads varsel.

Efter hyresnämndens beslut i oktober 2019 flöt saker och ting på. Natalia Viazovskaias ansökte om ekonomiskt bistånd till hyran varpå socialtjänsten prövade hennes ansökan för att sedan betala hennes hyra direkt till hyresvärden.

Läs ocksåBengt och Eva anklagas för att ha hyrt ut svart till sonen - nu vräks det äldre paret
Socialtjänstens misstag får konsekvenser

Men efter ett tag visade det sig att socialtjänsten i Skarpnäck inte gjorde vad de lovat.

Här och nu börjar en utveckling som ska få katastrofala konsekvenser för Natalia Viazovskaias och hennes dotter.

Det visar sig att Natalia Viazovskaias har ansökt om ekonomiskt bistånd till hyran. Men vid fyra tillfällen under 2020 betalar socialtjänsten hyran för sent, alltifrån en dag till sjutton dagar.

Det slutar med att Natalia sägs upp av hyresvärden. Hyresvärden uppger till hyresnämnden att de såg mellan fingrarna med hyrorna som betalades en dag och tre dagar sent. Men när hyran för september kom in två veckor för sent då skickade de ut uppsägningen till Natalia.

– Jag förstod inte hur det kunde bli så här. Socialen hade sagt att de skulle betala hyran direkt till värden, säger hon.

I ett förhör i hyresnämnden avslöjas sanningen om hur Natalia och hennes dotter kunde bli uppsagda trots att socialtjänsten tagit över ansvaret att betala deras hyra.

Dottern Valentina hoppas hon får bo kvar i tvårummaren med sin mamma.

I förhöret vittnar en socialsekreterare som jobbar med boendefrågor och ekonomiskt bistånd på Skarpnäcks stadsdelsförvaltning. Hon säger att hon är väl insatt i ärendet och Natalia har ansökt om försörjningsstöd i tid. Men att socialtjänsten sedan inte har betalat hyran i tid.

– Det är jättebeklagligt att det har blivit så här. Det finns inget som tyder på att Natalia inte har gjort det hon ska utan det är vi som brustit i handläggningen, säger hon.

”Det finns inget som tyder på att Natalia inte har gjort det hon ska utan det är vi som brustit i handläggningen”

I förhöret berättar hon också att hon bedömde bristerna som så allvarliga att de gjorde en avvikelserapportering till sin dåvarande chef.

Hennes förklaringar till att det har gått fel är flera, alltifrån att det varit hög arbetsbelastning på socialtjänsten, sommarvikarier och att flera personer varit inblandade vilket gjort att saker fallit mellan stolarna.

– Vi gick in i en covidepidemi som gjorde att vi var väldigt underbemannade i april, vissa dagar hade vi 40 procents bemanning. Men det känns som att det har gått troll i det här ärendet och det brukar inte se ut så, säger hon i förhöret.

I förhöret frågar hyresvärdens ombud socialsekreteraren varför hyrorna inte har betalats korrekt.
”Är det en kombination, kommunikationsmissar mellan både hyresgäst och er eller faller allt på er?

– Det faller på oss. Natalia har gjort helt rätt, hon har lämnat in sin ansökan och hon har kommit överens om att vi ska betala hyran direkt och säkerställa att den går in, uppger socialsekreteraren i förhöret.

En som också berörs av uppsägningen är Natalia Viazovskaias dotter Valentina. Hon var 16 år när hyresvärden sade upp lägenheten och har under tiden uppsägningen har överklagats hunnit fylla 18 år.

Hon berättar att uppsägningen har gjort att hon känner sig stressad över att kanske behöva flytta från lägenheten hon bott i sedan hon var liten.

– Det är klart att det känns jobbigt att vi ska drabbas för att de har gjort fel. Men blir det så blir vi väl nästan hemlösa. Men jag hoppas det löser sig så vi kan bo kvar, säger hon.

Men i hyresnämnden förlorade mamman och dottern på grund av de sena hyresbetalningarna och blev uppsagda. Ett beslut som överklagats till Svea Hovrätt men ännu inte är avgjort.

LInus Lindberg, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, företräder Natalia Visakovskaia.

– Natalia har skickat in ansökningarna i tid och ändå har hyran betalats för sent flera gånger, vilket lett till att hon och hennes dotter blivit uppsagda, säger han.

Socialchef vill inte svara på frågor

Socialsekreteraren har avböjt att svara på frågor i ärendet med hänvisning till att hon inte jobbar kvar och har hänvisat till en chef för enheten för ekonomiskt bistånd. Men Margareta Sabuk, chef på enheten för ekonomi och arbete, Skarpnäcks stadsdelsnämnd, vill inte svara på några frågor som rör det aktuella ärendet.
– Vi uttalar oss inte i enskilda ärenden, säger hon.

Men det finns information om händelsen på annat håll. Händelsen ledde till en Lex Sarah-utredning och en rapport som kom i slutet av september. I rapporten konstaterades att socialtjänsten hade brustit i hanteringen av ärendet. Men inte så allvarligt att det behövde anmälas till IVO, inspektionen för vård och omsorg.

I rapporten konstateras att socialförvaltningen inte har följt rutinerna i sitt vräkningsförebyggande arbete och att bristerna utgör ett missförhållande. Det konstateras också att Natalia Visakovskaias socialsekreterare ”inte hade tillräcklig kännedom om klientens situation och inte hade förstått allvaret i de konsekvenser som skulle kunna uppstå om klientens hyra inte betalades i tid”.

I stadsdelsnämndens egen utredningen framgår att socialtjänsten har fortsatt att betala hyran för sent efter att Natalia blev uppsagd.

I rapporten hävdas att socialtjänsten i några fall haft små tidsmarginaler för att betala Natalia Viazovskaias hyra i tid. Genomgången visar dock att hon i de fallen har sökt ekonomiskt bistånd mellan åtta och elva dagar före hyran ska betalas.

I sitt vittnesmål i hyresnämnden säger socialsekreteraren att ansökningarna kom i tid. Att hyrorna inte betalades i tid berodde bara på brister i socialtjänstens handläggning.

I rapporten är det dock tydligt att socialtjänsten har genomfört flera förändringar för att liknande fel inte ska ske igen. ”Enheten för ekonomi och arbete har upprättat ett nytt arbetssätt för hantering av ansökningar från klienter som av olika skäl behöver prioriteras. Dessa klienters ansökningar ska prioriteras och handläggningen ska ske skyndsamt.” står det i rapporten.

I rapporten framgår också att socialtjänsten har fortsatt att betala Natalia Viazovskaias hyra för sent vid två tillfällen efter att hon blev uppsagd. Något som enligt rapporten troligen kommer att påverka Natalias överklagan av uppsägningen till hovrätten.

”Att hyran återigen har betalats för sent och kommer troligen påverka utgången negativt för den enskilde i Hovrätten”, är slutsatsen i rapporten.

Natalia Viazovskaia hoppas nu att hovrätten beslutar att de ska få bo kvar.

– Jag hoppas att de inte kastar ut oss, vi vet inte vad vi ska ta vägen i så fall, säger hon.

Hem & Hyra har pratat med en representant för Natalias hyresvärd, ordföranden i bostadsrättsföreningen som hyr ut lägenheten. Han vill inte kommentera ärendet.

Läs också Familjens hem såldes i smyg: ”Det är mina barn hyresvärden sätter på gatan” Trean hyrdes ut på bokningssajt – nu river värden kontraktet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.