HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Sopkaos kostar Telge Hovsjö skjortan

Södertälje En fördubbling av kostnaderna för avfallshantering. Det blev följden när Telge Hovsjö stängde soprummen och krävde att hyresgästerna började sortera sopor.
Foto: Kenneth Samuelsson
Utanför soprummen på Granövägen är det ofta avfallshögar.

Högar av sopor, kläder, stålställningar till ett skrivbord och massor med påsar ligger utanför flera av de stängda soprummen i Hovsjö. Flera hyresgäster på plats berättar att avfallshögarna varierar i storlek men har blivit vardag i området.

Bakgrunden till avfallsproblemen är att Telge Hovsjö tvingades stänga soprummen och införa sopsortering när sopsystemet förstördes vid en garagebrand.

Läs ocksåSopkameror halverar stöket – ändå nödlösning: ”Ger en konstig känsla hos många”Den här dagen har någon lämnat en uttjänt bäddmadrass på marken vid Mattias Hörnstens sopstation vid Peppareds torg i Balltorp. En av hyresvärden Förbos nya övervakningskameror syns i bild strax ovanför Mattias axel.

Men att införa ett system där hyresgästerna ska sortera soporna istället för att lägga dem i samma soptunna har inte gått smärtfritt. Dels ökade mängden avfall som ställs utanför de stängda soprummen och bredvid kärlen. Dels så slängs mycket sopor i samma behållare istället för att sorteras.

Telge Hovsjös vd Juan Copova, säger att det har ökat bolagets kostnader med 215 procent eller flera hundra tusen kronor sedan sopsortering infördes.

– Vi får betala mycket högre kostnader när de hämtar blandat avfall än för sorterat avfall och vi måste hämta avfall oftare. Det är jättetråkigt och leder till att vi kan lägga mindre pengar på underhåll och skötsel, säger han.

Läs ocksåVärden rotade igenom Emmas sopor – skickade faktura på tusen kronor: ”Helt absurt”Värden hittade Emma Sjöbergs soppåse på marken. Sedan kom fakturan: tusen kronor jämnt. Detta trots att sopböter är otillåtna.

För att få folk att sopsortera har bolaget i sommar anställt ungdomar som suttit vid sopsorteringskärlen och informerat hyresgästerna om hur de ska sortera sina sopor.

– Vi måste lösa det här tillsammans med våra hyresgäster och jag tror att våra informationskampanjer kommer att leda till att det blir bättre, säger han.

Han tror att ett skäl till att det inte fungerar så bra är att det nya systemet med sopsortering infördes för snabbt och att bolaget inte hann informera hyresgästerna innan.

Läs ocksåSopböter – då behöver du inte betala: ”Det är en sorts skrämseltaktik”En hyresvärd har inte rätt att utfärda sopböter. Om en hyresgäst vägrar betala måste värden gå till tingsrätten och bevisa anklagelsen innan det går att kräva några pengar.

– När ett garage brann förstördes vårt system med sopsugar och då var vi tvungna att införa sopsortering snabbare än vi tänkt. Hade vi hunnit informera hyresgästerna i god tid innan hade det gått bättre tror jag, säger han.

Läs också Oväntat besked - hyresgäster med höga hyror slipper hyreshöjning i två år Så många slarvar med soporna – och så kan det straffa sig

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.