Spelfigurer ska locka nya medlemmar
Hyresgästföreningens lokaler på Fersens väg i Malmö lockar till sig några udda figurer. Tanken är det i spåren ska följa mobilspelande hyresgäster, nuvarande och blivande medlemmar,
Under fredagen höll Hyresgästföreningen i södra Skåne ett Pokémonevent. Mobilspelet lanserades i Sverige under sommaren och användandet har exploderat sedan dess.
Spelet är kopplat till kartor och till telefonens kamera. I korthet går det ut på att jaga olika figurer som går att hitta på olika platser runt om i staden. Det går även att locka fler genom att lägga ut ett lockbete. Idag är det hyresgästföreningen som står för lockbetet.
– Det har gått bra. Det är många medlemmar som kommer men alla är inte det än. Det har varit många intressanta diskussioner, säger medlemsrekryteraren Anton Holm.
Samtalen har inte stannat runt spelet utan gått vidare till hyresfrågaor, om olösta och lösta problem. Ett fyrtiotal personer har hunnit passera förbi under den första timmen, berättar Anton Holm.
Hur många nya medlemmar har du fångat?
– En hittills men dagen är inte slut än. Det är inte det som är huvudfokus utan att vi ska synas och höras.
Hur många Pokémons har du fångat?
– Inte en enda. Jag spelar inte själv. Det finns nog en risk att man fastnar i det om man börjar.
Den här typen av marknadsföring med informationsbord kopplade till spelet är ännu ovanliga, i alla fall i Malmö. Men flera besökare berättar om restauranger och cafeér som använder sig av spelet för att locka nya kunder. Kostnaden för detta event, kopplat till spelet, landar på runt en hundralapp för de två timmarna.
Leotrim Krajkova, 20 år och från Malmö, har stannat till och står och knappar på sin mobil. Han har hittat en ovanlig spelfigur som ser ut som en orm, men han har inte låtit sig rekryteras idag.
– Jag bor fortfarande hemma och min mamma är redan medlem, säger han.
Tror du att den här typen av satsningar fungerar?
– Jag vet faktiskt inte. Det beror helt och hållet på vad det är för typ evenemang.