HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Stördes av tickande ljud i 16 år – erbjuds 3 000 i kompensation

Nacka Leila Karimi har störts av ett tickande ljud i 16 år. Nu vill värden ge henne 3 000 som plåster på såren. ”Alldeles för lite”, tycker hon och nu tänker hon driva ärendet vidare.
Foto: Kenneth Samuelsson
Leila Karimi har störts av ett tickande ljud från vattenrören inne i väggen under flera år.

Turerna har varit många för Leila Karimi som hyr en lägenhet av Folksam på Kantatvägen i Nacka sedan 2004. Hon säger att hon till och från har störts av ett tickande ljud från klädkammaren sedan hon flyttade in för sexton år sedan.

– Det kommer från vattenrören i klädkammaren och har varit jättejobbigt, säger hon.

Läs ocksåBrister och för hög hyra är hyresgästens främsta problem

Hon har begärt kompensation och vill slippa betala hyra i minst ett halvår, men förvaltaren Newsec har erbjudit henne tretusen kronor. Något hon sagt nej till.
– Det är ett hån eftersom det har pågått så lång tid och jag har varit tvungen att ta ledigt från jobbet flera gånger för att vara hemma, säger hon.

Hon har påtalat felet till flera fastighetsskötare genom åren, men när de har varit på plats så har ljudet hörts ibland och ibland inte. Men det har varit svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån. Det slutade med att de ville att hon skulle föra dagbok över tickandet, vilket hon har gjort i flera år.
– De har lovat att de ska fixa det men sedan har de bytt fastighetsskötare och förvaltare flera gånger så har jag fått börja om med anteckningar men ljudet har inte försvunnit.

Hon berättar att förvaltaren har vidtagit olika åtgärder, bland annat isolerat vattenrören som går i väggen inne i klädkammaren. Då blev det lite bättre ett tag men sedan har ljudet ökat igen.
– Det blir värre när grannen spolar vatten och på vintern när elementvärmen sätter igång, säger hon.

Läs ocksåSå här slipper du skränande måsar och duvor som skiter

Det slutade med att hon gick till hyresnämnden med ärendet. Hyresvärden gjorde en utredning i maj 2019 där inget ljud kunde konstateras. Men eftersom ljudet är värre under vinterhalvåret gjordes en ny undersökning i januari 2020 och då konstaterades att det fanns ett tickande ljud i lägenheten.

Konsekvensen blev att förvaltaren Newsec lovade åtgärda bristen. Men därefter hände inget och Leila Karimi kontaktade återigen hyresnämnden i april 2020.

Hyresvärden hävdar att denne har försökt kontakta Leila Karimi för att åtgärda felet men inte lyckats. Leila Karimi tycker det låter märkligt.
– Jag har kvar samma kontaktuppgifter som tidigare, säger hon.

Läs ocksåDödshotade sommarjobbare i Kungsbacka – tvingas flytta

Att förvaltaren har känt till problemet bekräftas av ett mejl från Newsec i mars 2019:

”Hej Leila,
Höjning kan du tyvärr inte slippa men jag kan ge dig en goodwill endast denna gång pga all den tid det har tagit med det tickande ljudet.
Återkommer med en summa OK ?”

Men Josef Ericsson, förvaltare på Newsec, som skrev mejlet vill inte svara på några frågor.

Han hänvisar till kommunikationsavdelningen. Men inte heller dessa vill svara på frågorna som vi mejlat.

”Varför har det tagit så lång tid att åtgärda felet?

Hon har erbjudits tre tusen kronor i kompensation, men kräver mer. Hur ser ni på hennes krav på mer kompensation?

Slutligen, när kommer bristerna i lägenheterna att vara åtgärdade?”

Svaret blir:

”Hej!
Vi avstår att kommentera ärendet och hänvisar till beslutet i Hyresnämnden”

Läs också Kafébråk i Trosa - hyresgäster rasar mot stadshotellet Kafébråket i Trosa: Hotellet söker lösning – "vi vill inte kasta paj"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.