Stort glapp mellan privata och kommunala värdar
På uppdrag av Hyresgästföreningen Region Norra Skåne har SCB undersökt vad hyresgästerna tycker om värdens skötsel, service och underhåll av den egna fastigheten och av lägenheten. På en indexskala mellan 1 till 100 får de kommunala bostadsbolagen ett genomsnittsindex på 64 medan de privata värdarnas genomsnitt ligger på 47. Cirka 3 500 hyresgäster har deltagit i undersökningen som bor hos åtta kommunala och tio privatägda bostadsföretag i Halmstad, Laholm, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Ängelholm och Landskrona.
Annons
– Resultatet bekräftar mina förutfattade meningar, säger Stefan Bolin, förhandlingschef vid Hyresgästföreningen Region Norra Skåne.
– Den bild vi får i vårt dagliga arbete är att glappet är stort mellan hur de privata och de kommunala bostadsföretagen vårdar sina kundrelationer och hur de sköter sina fastigheter.
Trots att de kommunala värdarna i genomsnitt har nöjdare hyresgäster var det en privat värd som tog hem topp placeringen. Melin Förvaltning AB fick 74 på indexskalan medan tvåan, det kommunala bostadsbolaget i Båstad, fick 72.
Undersökningen kommer att användas som underlag och påtryckningar i framtida hyresförhandlingar. Stefan Bolin uppmanar dessutom värdarna att använda undersökningen till att förbättra sin förvaltning eller som ett kvitto på hur genomförda satsningar tagits emot av hyresgästerna.
– Ta tvättstugorna som det kommunala bostadsbolaget i Landskrona rustat upp. Tvättstugorna fick höga betyg av hyresgästerna. Det visar ju att satsningen var uppskattad och lyckad.
Kommer ni att göra en större undersökning som omfattar samtliga hyresvärdar i norra Skåne och södra Halland?
− Ja, det kommer vi att göra men det är en kostnadsfråga. Vi kanske väljer en annan metod. Det kan handla om att vi sammanställer egna enkäter.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.