HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Stort missnöje bland hyresgäster i Jordbro

Haninge Stora brister och en förvaltare som inte rättar till fel. Den bilden målar hyresgäster i Jordbro upp av förvaltaren Newsec. Men Josef Ericson, Newsec säger att det inte är sant.
Foto: Kenneth Samuelsson
Marcin Rojek är arg och trött på att bostadsbolaget inte rättar till brister som till exempel den slitna trappuppgången.

Dörrhandtaget på porten till en trappuppgång på Sandstensvägen hänger löst. Inne i en  trappuppgång fattas färg på hela väggen som är nerklottrad. I en lägenhetsdörr är det ett fem centimeter stort hål så det går att se rakt in i lägenheten. Ljusknappen är skitig och under har någon skrivit ”bajs”.
På andra våningen hyr Marcin Rojek en av fastighetsägaren Patrizia Immobiliens 840 lägenheter i Jordbro sedan fyra år. Hans lägenhet är fräsch.
– När jag flyttade in fick jag målarfärg och tapeter och sedan har jag gjort allt själv, säger han.

Men trots att lägenheten ser fin ut på ytan tillhör han en av de tio hyresgäster som jag pratat med som är missnöjda med hur förvaltaren Newsec tar hand om husen.

Läs också50 lampor in i sovrummet – nu anmäls värden

– Vi betalar 120 000 per år i hyra men de gör ingenting. Hyresvärden struntar i oss, vi har så många fel som vi har felanmält men de gör inget, säger han.

Marcin Rojek visar upp spisen som han fick ordna själv efter att ha försökt få en ny av Newsec, det söndriga dörrlåset till balkongdörren som han hävdar felanmälts för två år sedan, fönstret i dotterns rum som inte går att stänga riktigt, toaletten som luktar illa varje morgon och som kräver att han öppnar fönstret och vädrar, torkskåpet som stannar efter en halvtimme och måste kallna innan det går att använda igen. Han menar också att ventilationen inte fungerar bra.

– För två år sedan gav vi upp när det inte hände något när vi felanmälde. Nu gör vi så mycket som vi kan själva. Vi är maktlösa och arga, säger han.

Läs ocksåKommunal granskning av Patrizias lägenheter i Jordbro

Men du är ju medlem i Hyresgästföreningen, varför har du inte kontaktat dem och bett om hjälp om du är så missnöjd?
– Jag har svårt med svenska språket och är nog lite rädd att de inte ska tycka jag är seriös när jag inte kan prata så bra.

Nästa trappuppgång ser bättre ut men där hävdar en person att han felanmält sitt torkskåp fyra gånger utan att något hänt, samma person säger att en lampa i trappuppgången varit sönder i två månader trots att den felanmälts.

I trappen bredvid bor Lakshman Samaranayake som instämmer i klagokören. För två år sedan dömde en hantverkare ut ett av lägenhetens två badrum.

Läs ocksåNy ägare ska tredubbla satsningarna i Jordbro

– De sade att det var fuktskadat men sedan har vi inte hört någonting. Jag använder det bara ibland, tror inte det är så bra för hälsan. De rättar till små saker men inte de stora, säger han.

En annan hyresgäst är Esmeralda Silva Vasquez, som tillsammans med sin man går runt och försöker få hyresgästerna att skriva på en lista som kräver att fastigheterna tvångsförvaltas.

– De sköter inte om lägenheterna och det finns massor med problem, säger hon.

Josef Ericson, förvaltare på Newsec är ansvarig för skötseln av Patrizias lägenheter i Jordbro. Han håller inte med om hyresgästernas bild att de inte får hjälp när de felanmäler saker.

– Det är inte sant. Jag har varit här i två år och under den tiden har jag återkopplat till de som hört av sig och sett till att saker rättas till. Vi har en klar strategi för hur vi hanterar felanmälan. Att folk klagar nu tror jag beror på att de är missnöjda med att vi inte har underhållit deras lägenheter och har haft pengar till att göra i ordning området.

Men jag har ju pratat med tio hyresgäster på Sandstensvägen ojämna nummer som alla säger samma sak, att de är väldigt missnöjda med hur ni sköter fastigheterna men även att de inte får hjälp när de felanmäler brister. Varför tror du din bild skiljer sig så mycket från deras?

– Jag vet inte, men vi gör så gott vi kan och tar tag i anmälningar. Sedan är ju underhållet eftersatt, så är det ju.

En person har fått sitt badrum utdömt som fuktskadat för två år sedan utan att det har renoverats, varför?

– Vi har en lista med 70 badrum som måste renoveras och vi betar av den listan och har gjort 35 stycken i år, men jag förstår att många vill att det ska gå snabbare.

Varför är området med ojämna nummer på Sandstensvägen i vissa fall i väldigt dåligt skick?

–Sedan ett år har en förening försökt ombilda lägenheterna till bostadsrätter och under den tiden har vi fått order av Patrizia att vi inte ska göra några investeringar i de fastigheterna. Vi gör bara vanlig service och underhåll.

Flera trappuppgångar är nerklottrade, saknar färg, dörrmatta, i en port hänger handtaget till porten löst, varför ser det ut så?

– Vi gör det men det tar tid. I år har vi målat om 40 trappuppgångar men sedan har vi vissa hyresgäster som skräpar ner, klottrar och lägger grejer i källaren som vi måste städa bort.

När jag var där hade ni börjat måla om vissa väggar som tidigare var nerklottrade, varför gör ni det nu?

– Vi gör det för att minska missnöjet bland hyresgästerna och visa att vi göra någonting.

Vad har du att säga till missnöjda hyresgäster?

– De som upplever att de har problem är välkomna att kontakta mig så ska jag hjälpa dem, det är därför jag är här.

Läs också Börsnoterat bolag köper krisområde i Jordbro Hyresgäster demonstrerade i Jordbro

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.