Annons

Svårt få hyresgäster med på miljötåget

Uppsala ​Tekniken är bättre än människan. För när bostadsbolagen vill bli miljövänliga är det inte alltid vi hyresgäster vill hänga med.

Bolagen lägger tillsammans hundratals miljoner kronor på miljösatsningar för att förbättra återvinningen i miljöstationerna och minska energi- och vattenförbrukning. Men det finns ett problem: hyresgästerna.
– Det är svårt att få med dem. Och utan dem faller mycket. Det spelar ingen roll hur mycket ny teknik vi investerar i om vi inte får dem med på tåget, säger Anna Wadsten på Mimer.
I vissa fall räcker det till exempel med att en hyresgäst sorterar sina sopor fel för att allt i återvinningen ska vara förlorat.För att tvinga hyresgäster att bli mer miljömedvetna, går bolagen över till individuell mätning av vatten, el och ibland även tvätt. Först när det kostar, verkar vi villiga att förändra vanor och använda mindre vatten och el. I Karlstad sjönk förbrukningen av energi och vatten med cirka 30 procent när individuell mätning infördes.
– Alla ställer upp på miljöbudskapet, men därifrån till att gå med på att sänka värmen i egna lägenheten är det långt. Ingen vill drabbas själv, säger Fredrik Holm på Uppsalahem.
 
 
 

Annons
 

Annons
Fakta: Fakta

Hem & Hyra ställde sex frågor till sju bolags miljöansvariga: Gavlegårdarna i Gävle, Karlstadsbostads, Kommunfastigheter i Eskilstuna, Kopparstaden i Falun, Mimer i Västerås, Uppsalahem och Örebrobostäder.

Läs också Rebeckas framgångsrika bytesresa – så lyckas du med din Hyrorna klara för 30 000 hyresgäster hos Uppsalahem: ”Hur ska pengarna räcka till?” Ny lag om sortering av matavfall – de kraven ställs på hyresgäster och hyresvärdar Efter höga hyresyrkandet från Uppsalahem: ”Många har tunna plånböcker nu” Folkbokförd i bostadsrätt i 30 år – får ändå behålla hyreskontrakt Marcels och Julias hus sjunker i leran – nu måste hundratals hyresgäster evakueras

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.