Trasiga spisar och överhyra – hyresgäster får 8,6 miljoner
Återbetalning av ockerhyror och hyresnedsättning för trasiga spisar, toaletter och dålig ventilation. Det är några vanliga ärenden som hyresgästföreningens jurister drivit för medlemmarnas räkning och som lett till att hyresgäster fått tillbaka pengar under 2019.
Under 2018 fick medlemmarna tillbaka 6,5 miljoner kronor men under 2019 steg siffran till 8,6 miljoner kronor.
Zeljko Kranjec, chef juridiska enheten på Hyresgästföreningen region Stockholm pekar på flera orsaker till ökningen. Dels drev Hyresgästföreningen en kampanj där de informerade sina medlemmar att de kunde kräva tillbaka återbetalning av överhyra, dels har Hyresgästföreningen haft flera ärenden som resulterat i stora hyresnedsättningar.
– Vi har haft ärenden som gett flera hundra tusen kronor i nedsättning, säger han.
Juristen Amir Kolbadi drev ett ärende där en trea på 70 kvadratmeter hyrdes ut i andra hand för 21 000 kronor i månaden. Efter att processen i Hyresnämnden i Stockholm startade så nådde parterna en förlikning där andrahandshyresgästen fick tillbaka 75 000 kronor.
– Det var ett lite speciellt upplägg där två personer som ägde andelar i en fastighet hyrde ut en lägenhet till sin son som sedan hyrde ut lägenheten till våra medlemmar, säger Amir Kolbadi.
Han säger att han har haft flera ärenden där företag hyr ut lägenheter för dyra hyror till hyresgäster.
– Men företagen vill oftast förlikas så det brukar leda till att hyresgästen får tillbaka pengar, det är ganska enkla ärenden att vinna.
Som medlem i Hyresgästföreningen kan man få både juridisk information och hjälp att driva hyresjuridiska ärenden.