Trollhättegrannar fick vara brevbärare
I tisdags blev Hem & Hyra kontaktade av hyresgästen Barbro Endorph på Rinmansvägen i centrala Trollhättan. Orsaken var att varken hon eller hennes grannar fått sin post levererad till brevlådan sedan oktober förra året.
− Brevbäraren har lagt posten i vår lokala Hyresgästförenings brevlåda och sedan har en av oss fått dela ut den till respektive hyresgäst, sade Barbro Endorph.
Bakgrunden är att portarna i området är låsta och att det krävs en nyckel för att ta sig in. Tidigare har brevbäraren haft en sådan nyckel men när låset gick sönder vägrade Postnord att kvittera ut en ny.
− Vi är flera som talat med både Postnord och vår värd Eidar. Men än har ingenting hänt, sade Barbro Endorph, som tyckte att situationen börjar bli problematisk.
På onsdagen kontaktade Hem & Hyra Joel Lindén. Han är distriktschef på Eidar och har ansvar för husen på Rinmansgatan.
− Hyresgästerna vill ha låsta dörrar för att öka sin säkerhet. Samtidigt vägrar Postnord väg ta emot en ny nyckel. Det gör att situationen är svår att lösa, sade Joel Lindén.
På torsdagen fick Hem & Hyra tag på Hans Malcolm, produktionsområdeschef på Postnord i Trollhättan.
− Det är ohållbart för våra brevbärare att ha nycklar till alla fastigheter de ska besöka. Därför har vi en policy som säger att vi inte ska ta emot nya nycklar. Låsta dörrar ska kunna öppnas med kod eller tagg. Men eftersom Eidar nu har gett oss en muntlig handlingsplan för det aktuella huset har vi accepterat att ta emot en nyckel och börja använda den, sade Hans Malcolm.
På frågan om vad handlingsplanen innehåller svara Malcolm så här:
− Den ger oss ett slutdatum för när nyckelanvändningen ska vara över.
På torsdagseftermiddagen får Hem & Hyra besked om att Postnords brevbärare har börjat använda nyckeln till Rinmansgatan och att posten nu levereras i varje enskilt postfack. Men nyckellösningen är tillfällig. Inom kort ska Eidar installera portkod i den aktuella porten. En kod som, för hyresgästernas trygghet, endast ska användas av Postnord.
− Det var först är ni på Hem & Hyra rörde om i grytan och ringde runt till alla som det hände något. Nu får vi vår post igen och det känns jätteskönt, säger Barbro Endorph.
På frågan om varför lösningen dröjde så länge svarar Joel Lindén så här:
− Vi har fört en dialog med de olika inblandade parterna för att hitta en lösning och som fungerar för alla, vilket vi nu har gjort. Tyvärr tog de längre tid än önskvärt vilket vi beklagar, men vi hoppas att den lösning som är gjord blir bäst för alla inblandade.
Det är inte första gången som Hem & Hyra skriver om de låsta portarna på Rinmansgatan i Trollhättan. I december förra året berättade hyresgästen Eva-Lena Carl om sin oro över att ambulanspersonal inte kan ta sig in vid en nödsituation. Även då var problemet de låsta entrédörrarna som endast går att öppna med nyckel. En nyckel som varken ambulanspersonal eller räddningstjänst har.
− Hade vi haft kodlås kunde jag lämna koden om jag tvingas ringa efter ambulans, sade Eva-Lena Carl.