Annons

Trots elbilsboom – 66 laddplatser för elbilar står outhyrda hos Botkyrkabyggen

Botkyrka En rejäl försening och nobben från hyresgästerna. Botkyrkabyggens satsning på att erbjuda parkeringsplatser för elbilar till sina hyresgäster gick sådär. Av 72 parkeringsplatser är 6 stycken uthyrda. Om det är kostnaden som avskräcker hyresgästerna vet inte bolaget.
Foto: Kenneth Samuelsson
Gott om parkeringsplatser med laddstolpar men få elbilar.

Det pratas om elbilar överallt och skrivs spaltmeter om bilarna som ska hjälpa till att byta ut diesel- och bensinbilarna.

För att minska klimatpåverkan och hjälpa hyresgästerna att köra på el så påbörjade Botkyrkabyggen för några år sedan en satsning på att ta fram parkeringsplatser där det går att ladda en elbil.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Satsningen blev dock försenad och uthyrningen kom igång i juni 2021. Och intresset har hittills varit svalt, av 72 parkeringsplatser är 6 stycken uthyrda. I nuläget står alltså 66 parkeringsplatser tomma.

Charlotta Lundström, pressansvarig på Botkyrkabyggen, har ingen riktigt bra förklaring till det dåliga intresset.
– Sex stycken är lite och vi hoppas naturligtvis att det blir fler i höst. Det är en utmaning att få fler att använda dem, men man kan ju hoppas på en ketchupeffekt, säger hon.

Kostnaden för en parkeringsplats med laddplats är 739 kronor per månad. Utöver det tillkommer kostnaden för den el som används. Det ska jämföras med en vanlig parkeringsplats som kostar 220 – 250 kronor i månaden.

Annons
Läs ocksåBotkyrkabyggen ska sätta upp 500 laddstolpar

Kan det vara priset som avskräcker hyresgästerna?
– Jag vet tyvärr inte, vi har ingen tydlig bild av vad det kan bero på, säger hon.

Bakgrunden till satsningen på laddplatser är en enkät som bolaget gjorde till sina hyresgäster 2019. Den visade att 118 hyresgäster hade en elbil och att 806 hyresgäster var intresserade av att köpa en elbil.

Efter enkäten satte bolaget upp målet att under 2020 få fram 100 laddplatser i bostadsområdena. På sikt var tanken att bolaget skulle sätta upp 500 laddplatser.

Läs ocksåCorona försenar laddplatser för elbilar i Botkyrka

Men satsningen blev försenad, bland annat på grund av Corona. Men också på grund av att bolaget ganska sent insåg att de måste ha ett system för att säkerställa att den som hyr en p-plats med laddstolpe verkligen har en elbil.
– Vi hade högre ambitioner men klarade inte fullt ut att nå målet om 100 laddplatser möjliga att hyra under 2020. Men vi ska bli bättre, nu har vi skaffat oss erfarenhet som gör att det går lättare i framtiden, säger hon.

Annons

Idag har Botkyrkabyggen en bit över 100 parkeringsplatser med laddmöjlighet i sina områden. Förutom 72 parkeringsplatser med laddplatser som erbjuds till hyresgäster, har bolaget 8 besöksparkeringar med laddmöjlighet. Utöver det har Botkyrkabyggen ett 40-tal parkeringsplatser med laddstolpe för bolagets egna fordon.
De parkeringsplatser för elbilar som hyresgäster kan hyra finns utspritt i olika bostadsområden. Men de sex som är uthyrda ligger på Krögarvägen 4-12 i Fittja.

Det svaga intresset från hyresgästerna har också fått bolaget att tänka om när det gäller den storskaliga satsningen på laddstolpar.
– Botkyrkabyggen kommer att koppla upp och erbjuda de laddplatser som är färdigmonterade, men ännu inte är klara att tas i bruk, till hyresgäster att hyra, men vi kommer att avvakta med ytterligare installationer/monteringar eftersom intresset varit så pass lågt för att hyra parkeringsplatser för elfordon, säger Charlotta Lundström.

Artikeln är uppdaterad. I ursprungsartikeln uppgavs att en parkeringsplats med laddstation kostade mellan 739 kronor och 994 kronor, uppgifter Hem & Hyra fått från bostadsbolaget. Men siffran 994 kronor visade sig vara fel. Alla laddplatser kostar 739 kronor.

Läs också Laddad på elbil? Då gäller det att bo hos rätt hyresvärd: "Ska vara lätt att välja klimatsmart" Vann Laddguldet för sin strategi – vd:n: "Flest stolpar är inte bäst" Mauritz ville sätta upp en laddstolpe: Kallduschen – inget bidrag till hyresgäster

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.