Annons

Vägglössen breder ut sig – så slipper du dem

Gävleborg ​Det som för tio år sedan bara fanns i romaner om fattiga familjer vid 1900-talets början är nu verklighet igen: vägglössen är tillbaka.

Annons
På Tunabyggen i Borlänge, där man gjort liknelsen ovan, anser man att problemen med vägglöss kommit de senaste fem åren.
– Lössen är ett mycket svårlöst problem, säger Lena Lundberg på Tunabyggen.
Hon tror att det är vårt resande som gör att problemen uppstått. Lössen följer med hem som oönskade souvenirer. Nils-Erik Blomdahl på Hudiksvallsbostäder tycker också att problemen med vägglöss ökat:
– Den största anledningen till att vägglössen blir fler är de gamla möbler som vi köper och tar hem och så utlandsresorna.
Magnus Bergsten på skadedjurssaneringsfirman Nomor i Falun håller med om orsakerna till ökningen och tipsar:
– En mycket bra regel är att aldrig packa upp resväskan på semestern. Vägglöss är dåliga klättrare så man är säker om väskan står högt upp och är stängd. När vägglössen väl fått fäste i en lägenhet är de svåra att bli av med. Det kan bero på att det kan ta tid innan hyresgästen förstått var betten och de svarta kulorna i sängen kommer ifrån. Och under tiden blir lössen allt fler.
– Det är ett problem att inte personalen på vårdcentralerna känner igen vägglusbett alla gånger. Men det är svårt, de påminner ju om myggbett, säger Magnus Bergsten. En sanering av en lägenhet som drabbats av vägglöss kan behöva göras om flera gånger. Lössen dör när de kommer i fysisk kontakt med bekämpningsmedlet.

Annons
Fakta: Värden och hyresgästen har gemensamt ansvar

Hyresvärdar är skyldiga att agera mot ohyra och skadedjur. Skyldigheten gäller även om hyresgästen själv orsakat förekomsten av ohyra.
I alla hyresfastigheter ska det finnas information om vilket saneringsföretag hyresvärden anlitar. Hyresgästen ska själv kunna kontakta företaget och anmäla behov av sanering utan att behöva gå via värden.
Värden ska informeras om man upptäcker skadedjur eller ohyra.
En hyresgäst som inte informerar sin värd riskerar att bli ersättningsskyldig eller vräkt.

Läs också Rebeckas framgångsrika bytesresa – så lyckas du med din Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” Hyresgäster som stäms: Öppet mål för värdarna – får igenom sina krav utan granskning Släkting stämdes för hyres­skuld på över 80 000 kronor: "Jag fick en chock" Skador och saknade gardinbeslag - här är bolaget som inte tvekar att stämma sina hyresgäster Rickard och Birgitta fick skulden för vägglöss – tvingas flytta: "Vart ska vi ta vägen?"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.