HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Så får du rätt mot värden

Tips & Råd ​Du har precis flyttat in i din nya lägenhet och märker till din fasa att handfatet i badrummet är sprucket.Hem& Hyra visar dig vägen till ett nytt handfat, även om du har en hyresvärd som trilskas.
Första steget mot ett nytt handfat är att vända dig till hyresvärden eller förvaltaren. Numret hittar du på hyresavin
eller i trappuppgången.
Bor du med en schyst värd ordnar han fram ett nytt
handfat direkt, men har du otur och värden vägrar laga handfatet kan du vända dig till Hyresgästföreningen.
Hyresgästföreningens handläggare
tar då kontakt med hyresvärden.

Har du tur får du ett nytt handfat och kan njuta av din nya
lägenhet i lugn och ro. Vägrar värden, trots Hyresgästföreningens påtryckningar, att laga handfatet hamnar ärendet i  hyresnämnden.

Läs ocksåSe om din värd är en av 2017 års sämsta
Här hjälper Hyresgästföreningen dig med alla förberedelser
och fungerar dessutom som ditt ombud i nämnden. Alla
har rätt till ett helt handfat så hyresnämnden beslutar till
din fördel. Ett så kallat åtgärdsföreläggande utfärdas och
värden blir tvungen att laga handfatet eller köpa ett nytt.
Vissa värdar är lite tröga och fattar helt enkelt inte vad som är rätt eller fel. Då är det bra att ha lagen på
sin sida. Handfatet är ditt.

Skulle värden, trots hyresnämndens beslut, vägra att laga handfatet kan han eller hon överklaga till hovrätten.

Även i hovrätten hjälper Hyresgästföreningen dig med alla förberedelser och fungerar som ditt ombud.
Med all sannolikhet dömer även hovrätten till din fördel. Det tog lite tid, men äntligen är handfatet ditt.

Skulle hyresvärden trots hovrättens dom inte laga handfatet kan det i slutändan bli aktuellt med vad som på fackspråk heter självhjälpsrätt. Det betyder att du själv åtgärdar felet fast
på hyresvärdens bekostnad.

Gå till badrumsaffären och köp dig ett nytt handfat, räkningen
skickar du till värden. Hyresgästföreningen hjälper dig
med alla förberedelser och alla frågor som kan uppstå i efterhand.
Klagomålens 5 i topp
1. Brister.
Skador och liknande i lägenheten eller i de allmänna utrymmena i huset, som tvättstuga och cykelförråd, är i särklass det vanligaste klagomålet. Det kan vara allt ifrån
trasiga spisar och mögel till sönderrivna tapeter och skadade golv.
2. Störningar.
Det kan vara såväl störningar från en underliggande tvättstuga som från en störande granne, något som hyresvärden är
skyldig att åtgärda.
3. Ärenden som rör hyresavtalet.
Det kan till exempel handla om ett lokalt koppeltvång för katter eller förbud mot kamphundar i ett bostadsområde.
4. Skadestånd.
Hyresgästens skadeståndsansvar, en typ av ärende som ökat de senaste åren. Det gäller hyresgäster som krävs på skadestånd när de flyttar. Hyresvärden tycker exempelvis att
hyresgästen inte har städat tillräckligt eller att hyresgästen orsakat ett onormalt slitage på lägenheten, något som kan vara svårt att bestrida då ord står mot ord.
5. Förlängning av hyresavtalet.
Hyresvärden har sagt upp hyresgästen, till exempel på grund av för sena inbetalningar av hyran eller av någon annan anledning som hyresgästen inte accepterar.
Fonot: Topplistan bygger på de över 14 000 medlemsärenden som kom in till Hyresgästföreningen under det gångna året.

Läs också Så slipper du betalningsanmärkningar Så mycket tjänar din bostads-vd Se om din värd belönar trogna hyresgäster Så mycket satsar din värd på underhåll

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.