Annons

Hyresgästföreningen kritiserar hur värdar bemöter hyresgäster

Gävle Misstänkliggjord, skyldig, ifrågasatt. Så känner sig många hyresgäster sedan de haft kontakt med sin hyresvärd. Hyresgästföreningen skrev en debattartikel till Gävletidningarna.

Hyresgästföreningen kritiserar i sin debattartikel kommunala Gavlegårdarna och deras sätt att bemöta sina hyresgäster. Bakgrunden är att bostadsföretaget för en tid sedan ville vräka en barnfamilj som bytt lägenhet. Företaget menade att det rörde sig om ett skenbyte då den person som familjen bytte lägenhet med aldrig skrev sig på sin nya adress.

Fallet blev mycket omskrivet i tidningar och debatterat på sociala medier och Gavlegårdarna backade senare och lät paret bo kvar.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

”Att på de grunderna påstå att det är ett skenbyte har inget som helst stöd i lagstiftningen och Gavlegårdarna bör omedelbart se över hur de handlägger och hanterar frågor om misstänkta skenbyten. Att de dessutom säger upp den blivande barnfamiljen på grund av den andres agerande är närmast absurt.”
skriver Hyresgästföreningen via sin ärendehandläggare Jessica Sivsdotter och utredare Claes Pile.

– Gavlegårdarna säger att problemen med icke godkänd andrahandsuthyrning och annat fusk har ökat men de har aldrig visat några siffror på det och inga fall har tagits till hyresnämnden, säger Claes Pile till Hem & Hyra.

Claes Pile poängterar att Gavlegårdarna är ett allmännyttigt bostadsföretag och inget annat. Vad allmännyttiga bostadsföretag ska göra styrs av lagen.

Läs ocksåHyresgäst fick ingen hyresavi på flera år – nu blir hon vräkt för obetalda hyrorPerson som river hyreskontraktet.

– Gavlegårdarna verkar vilja verka som en privat aktör men det är helt fel, de har ett helt annat uppdrag. Det allmännyttiga kommer alltid i första hand.

Annons

Flera hyresgäster som hört av sig till Hem & Hyra vittnar också om att de känt sig ifrågasatta i kontakten med bostadsföretaget. Omdömen som ”de lyssnar inte”, ”de behandlar mig inte med respekt”, ”de hotar med hyresnämnden om de inte får som de vill” är vanliga.

Den lokala hyresgästföreningen i Gävle har också fått många signaler från hyresgäster och medlemmar om att Gavlegårdarnas attityd mot hyresgästerna har försämrats.

Läs ocksåStörningsjouren hittade kvinna inlåst i förråd – värden vill vräka en man i husetGrovkornig närbild på en uppbruten vit dörr. Ovanpå inklippt text: "Det är obehöriga i källare. Det hörs bankningar. Åk inte ensam på denna." En hyresgäst riskerar vräkning efter att hans besökare stört grannarna.

Ärendehandläggare berättar att det blir allt vanligare att hyresvärdar, både privata och kommu-nala, recenserar sina hyresgäster och berättar om till exempel missbruk och vacklande psykisk hälsa när ärendet egentligen gäller att hyresgästen har ett trasigt kylskåp.

Ärendehandläggaren menar att misstro och ifrågasättande av en hyresgäst som upplever stör-ningar i sitt boende inte får vara hyresvärdens grundinställning. Med det bemötandet tar inte värdarna sitt ansvar att stötta hyresgästerna och lyssna på deras problem med respekt.

– Det är viktigt att föra upp de här frågorna, det var därför vi skrev debattartikeln. Vi vill att kommunpolitikerna reagerar, de är ju ytterst ansvariga för Gavlegårdarna och hur de sköter sina kundkontakter, säger Claes Pile.

Annons

Johan Stark, kundcenterchef på Gavlegårdarna, har ni blivit hårdare i era kontakter med hyresgästerna?
– Nej, vi förhåller oss till samma regler och lagar som tidigare. Däremot är vi bättre bemannade för att kunna följa upp bosociala frågor som uteblivna och försenade hyror. Bostadsbristen har skapat ett behov av att skapa en bättre kontroll på skenbyten och olovliga andrahandsuthyrningar så det inte skapas en svart bostadsmarknad.

Vad beror det på att hyresgäster allt oftare hör av sig till Hyresgästföreningen och Hem & Hyra och berättar att de känner sig ledsna och misstänkliggjorda efter kontakter med er?
– Vi har ingen som helst avsikt att få våra hyresgäster att känna sig ledsna eller misstänkliggjorda. Men det är klart att om vi som bostadsföretag ställer frågor som rör bostaden, det mest centrala och viktiga för de flesta av oss, så rör vi oss på ett område som är känsligt och kan vara jobbigt att något ställer frågor kring. Däremot kan vi konstatera att bostadsbristen i Gävle har skapat ett enormt tryck och självfallet kan svåra situationer uppstå när det är mycket känslor inblandade.

Vilka regler har ni när det gäller att ställa frågor om era hyresgästers ekonomi och personliga förhållanden?
– Vi som hyresvärd måste samla på oss kunskap om våra hyresgäster och deras ekonomi och personliga förhållanden för att kunna avgöra om de är godkända som hyresgäster hos oss. Man måste kunna betala sin hyra, man ska kunna visa goda referenser från tidigare boende hos oss eller någon annan hyresvärd. Om vi har anledning att misstänka att någon hyresgäst bryter mot våra regler, lagar eller liknande måste vi ställa relevanta frågor och samla ihop fakta för att ta ställning till om vi ska vidta åtgärder.

Vilka skyldigheter har ni, råder fullständig tystnadsplikt om hyresgäster ekonomi och personliga förhållanden?
– Vi har tystnadsplikt gällande våra hyresgäster och deras personliga förhållanden och ekonomi. Det finns inte uppgifter om våra hyresgäster samlade och registrerade på något sätt. Den information vi samlar och dokumenterar som är tillgänglig för de flesta medarbetare är telefonnummer och fakturaadress. I de fall vi har ett ärende med en hyresgäst gällande obetalda hyror, störningar eller annat så är det en mycket snäv grupp medarbetare som har kännedom om detta och tillgång till handlingarna i det ärendet och det är inget som någon utanför företaget har tillgång till.
Vi röjer alltså inte information för utomstående och strävar hela tiden efter att inte fler än nödvändigt internt i företaget ska ha kännedom om vad som sker.

Läs också Fettklump på 40 ton hittades i avloppsrör – här är proppen som dykare fick hugga bort Kameror kan spåra fettklumpar - därför kan du tvingas betala om du slarvar med matoljan Valentino fick inte byta lägenhet – kostade honom jobbet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.