Stångåstaden: ”En uppsägning ska vara skriftlig”

Linköping Hyresgästen bör själv kontrollera att uppsägningen kommit fram för att undvika missförstånd. Det säger Stångåstadens informationschef Mikael Carlsson.
Foto: Jenny Knutsson
Stångåstaden godtar inte uppsägningar per mejl.

Mikael Carlsson vill inte kommentera Rosalies fall eftersom rättsprocessen fortfarande pågår. Men han säger att mejl generellt inte godtas.

– En uppsägning ska vara skriftlig och undertecknas av den som säger upp kontraktet. Det går bra att skicka uppsägningen med post, eller så kommer man till vårt kontor där man kan få hjälp, säger han.

Läs ocksåVärden ville vräka hyresgäst på grund av hans bror – sägs ha slagit fastighetstekniker i huvudetTvå händer i närbild håller i en nyckelknippa. En hyresgäst hotades med vräkning på grund av vad hans storebror sägs ha gjort mot grannar och hyresvärdens personal.

Eftersom även vanlig post kan komma på villovägar rekommenderar Mikael Carlsson att hyresgästen också ringer och hör så att uppsägningen kommit fram.

– Men vanligaste problemet är att hyresgäster inte tänker på att uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Det är stor skillnad på att säga upp den 29:e eller den 2:a i en månad. 

Läs också: Uppsägningen kom inte fram – Rosalie stämdes av värden

Läs ocksåHyresgäst förlorar lägenheten – hyresskuld på över 100 000 kronorSiluettman och rivet kontrakt
Läs också Grannarna flyr skräckhuset – nu vill värden köpa ut kriminella hyresgäster Påhittig eltjuv drog sladdar genom trapphuset - nu förlorar han lägenheten Trettio kontrollbesök räckte inte – så räddades kontraktet för uppsagd hyresgäst

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.