Annons

Krav på Jakri AB till hyresnämnden

Burlöv Fuktskador, mögel och trasiga kökssnickerier. Hyresgästerna i Åkarp vänder sig nu med hjälp av Hyresgästföreningen till hyresnämnden för att få bristerna åtgärder.

Två hyresgäster i Åkarp har under lång tid lidit av olika brister i sina lägenheter. De har inte lyckats få kontakt med hyresvärden Jakri AB. Kommunens miljöförvaltning har dömt ut vite på 15 000 kronor på grund av fuktskadorna och Hyresgästföreningen har handlagt deras ärende sedan förra sommaren. Eftersom inget har hänt vänder sig nu Hyresgästföreningen till hyresnämnden med en ansökan om åtgärdsföreläggande. På så vis vill man tvinga fram en förändring.

– Det händer ju inget så därför vänder vi oss till hyresnämnden. Hyresvärden har själv inte visat något intresse för att åtgärda problemen. Vad jag vet har de inte ens varit i lägenheterna. Hyresvärdens agerande är under all kritik, säger Andreas Persson, jurist på Hyresgästföreningen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Jan Berggren, på Jakri AB, tillbakavisar kritiken.

– Vi har inte kunnat komma in i lägenheterna trots att våra vaktmästare har försökt så många gånger. Det är klart att vi kan byta ett handfat på två timmar men då måste vi få tillgång till lägenheten, säger Jan Berggren.

Annons

Jan Berggren lovar nu att ett anlitat byggföretag ska undersöka lägenheterna på tisdag i nästa vecka och åtgärda de brister som de då upptäcker. Men han menar att han smutskastas i onödan.

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

– Jag har inte en enda lägenhet som jag skäms över. Jag förstår inte varför folk vill flytta in till oss och sedan beklagar sig, säger Jan Edström.

Hyresgästen Ditte Edström har bott i sin lägenhet i åtta år och berättar att hon under dessa år aldrig fått gehör från hyresvärden när hon har påtalat bristerna, som nu har vuxit till en lång lista. Hon är minst sagt besviken på hyresvärden.

Annons

– Jag blir så förbannad över att han skyller på oss. Det är ren lögn. Det är rena sandlådenivån. De har både mejladress och telefonnummer till mig och ändå har de varken hört av sig eller varit här, säger Ditte Edström.

Läs ocksåNy lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning"Montage med bild på pappersutskrift, en domarklubba och en man i yngre medelåldern framför Sergels torg i Stockholm.

Detta är några av bristerna i de två lägenheterna enligt ansökan till hyresnämnden:
Fuktskador, trasig värmepanna, slitna kökssnickerier, fallfärdigt trädgårdsstaket, mögel i badrum, bristfällig ventilation, läckande kökskran, trasig ringklocka till entrédörren, spricka i handfat, lös lucka till tvättmaskinen, stopp i golvavlopp, slitet parkettgolv.

Läs också Kalla element, inget varmvatten: Yvonne gav upp och flyttade – värden riskerar vite på 50 000 i månaden Hyrorna klara för 30 000 hyresgäster hos Uppsalahem: ”Hur ska pengarna räcka till?” Efter jättestrandningen – nu rekordhöjs hyrorna i Malmö

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.