Annons

Alingsåshem ersätter hyresgäster för störande matos

Alingsås Alingsåshem har prisats för sin upprustning av miljonprogramsområdet Brogården. Men hyresgästerna är inte bara nöjda. Elva av dem får nu ersättning för att de besvärats av matos.

Alingsåshems 300 lägenheter på Brogården omvandlades från slitna miljonprogramshus till fräscha passivhus. Många stämde upp i hyllningskören men enligt vissa hyresgäster blev inte allt bra. Elva hyresgäster gick i april samman för att klaga på det matos som kom in i lägenheterna via tilluftsventilerna. Nu har de fått gehör. Bolaget har lovat att kompensera hyresgästerna ekonomiskt för de besvär de upplevt. Hur mycket varje lägenhetsinnehavare ska få är inte klart än utan ska förhandlas med Hyresgästföreningen nu i veckan. 

– Det har tagit tid men nu tycket jag att hyresvärden verkligen tar problemen på allvar, säger Annika Nebelius, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen som stöttat de boende i processen.

Läs ocksåÖvikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan"

Men frågan är om problemet är löst. Åsikterna går isär. I september gjordes förändringar i ventilationshuven på taket så att inte frånluft kunde blandas med tilluft, vilket enligt Alingsåshem varit orsaken till att de boende fått in grannarnas matos.

Annons

– Vi tycker att problemet borde vara löst. Rent tekniskt är det fixat. Men vi bor ju inte i lägenheterna och kan inte säga hur hyresgästerna upplever det, säger Jenny Bengtson, kommunikatör på Alingsåshem.

Fyra hyresgäster tycker däremot inte att det blivit någon förbättring. För att försöka ta reda på varför problemen kvarstår hos vissa ska dessa hyresgäster nu kunna ringa Securitas varje gång de upplever dålig lukt. Personal kommer då ut och sniffar och försöker på så sätt kartlägga problemen.

Läs ocksåRekordhöjning i Alingsås – kommunala bostadsbolaget står för årets hittills största höjningAlingsåshem och Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen.

– Just dofter och dålig lukt är svårt för oss att mäta. Hade det varit temperaturen hade det inte varit några problem, säger Jenny Bengtson.

Annons

Annika Nebelius inser att det är en svår nöt att knäcka, framför allt när det inte gäller alla lägenheter och när de som är drabbade bor utspritt i området.
– Vad jag vet kan de inte hitta någon logisk förklaring. Men en hyresgäst som jag pratat med upplever att det aldrig kommer in frisk luft, att det står still i lägenheten. Så ska det naturligtvis inte vara. Framför allt inte i lägenheter som är helt nyrenoverade.

Läs också Hyresgäster lever i förfallet hus mitt i lyxområde – kommunen om kritiken: "Har ställt krav" Alingsåshem backar från försäljningsplaner: "Inte en god affär", säger vd:n Mardröm för hyresgästerna när ventilationen byts ut: "Psykisk och fysisk terror"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.