Allt fler söker hjälp hos Hyresgästföreningen
Under 2011 registrerades totalt 3860 medlemsärenden, som utreddes både av ärendehandläggare och jurister, på Hyresgästföreningens juridiska enhet i Region Aros-Gävle och Mitt. Det är en ökning med 37 procent sedan 2009, då antalet var 2807.
En orsak till att allt fler vänder sig till Hyresgästföreningen tror Alexander Kuzmicki, chef för hyresjuridiska enheten i region Aros-Gävle och Mitt, är att hyresvärdarnas attityd har hårdnat de senaste åren.
– Hyresvärdarna går inte hyresgästerna till mötes. Ärendena är mer komplicerade nu och tar längre tid.
Tidigare var det vanligare att ett ärende hamnade hos en ärendehandläggare, som sedan kom fram till en lösning tillsammans med hyresvärden. Men nu går ärendet allt oftare vidare till en jurist, för att slutligen eventuellt avgöras i hyresnämnd eller tingsrätt, enligt Alexander Kuzmicki.
Av de ärenden som handlades av jurister under 2011 var det tio procent som gick vidare till hyresnämnd eller tingsrätt.
– I cirka 90 procent av ärendena nåddes antingen en förlikning, vilket är bra, eller så lades de ned eftersom hyresgästen inte ville driva saken vidare, säger Alexander Kuzmicki.
Den vanligaste typen av ärenden handlar om brister i lägenheten. När vintern närmar sig hör många av sig om att de har för kallt inomhus. Att man störs av sina grannar är också en vanlig anledning till att kontakta Hyresgästföreningen.
-Det handlar ofta om ljud, som hög musik och högljudda gräl, säger Alexander Kuzmicki.