Annons

Anställd på Hyresgästföreningen försökte fixa lägenhet till anhörig: ”Klart olämpligt”

Skåne Den anställde vände sig till vd:n på ett kommunalt bostadsbolag i Skåne för att hjälpa en anhörig att få en lägenhet. ”Man nyttjar sin ställning för att komma före i kön”, säger vd:n.

I ett mejl, som skickades till vd:n för det kommunala bostadsbolaget i mitten av september, beskriver en anställd på Hyresgästföreningen hur en anhörig är i akut behov av bostad. Den anställde har använt sin arbetsmejl och redogör även för sitt arbete på Hyresgästföreningen kopplat till bostadsbolaget.

Den anhörige ska redan stå i bostadskön hos värden och är en av flera som kallats på visning av en lägenhet på en namngiven adress. ”Hoppas på positivt svar och att du kan försöka lägga in goda ord”, avslutar personen på Hyresgästföreningen sitt mejl till vd:n. Hen skriver också att hen hör av sig som privatperson.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Men mejlar man som privatperson då använder man inte sin jobbmejl och jobbsignatur. Personen beskriver dessutom sitt arbete på Hyresgästföreningen, säger vd:n och fortsätter:

– Det är otroligt lågt att man använder Hyresgästföreningens varumärke på det här viset. Och sedan ska vi mötas i hyresförhandlingar. Det ger en olustig känsla. Man nyttjar sin ställning för att komma före i kön. Det är en organisation som företräder medlemmar och sedan sätter man sig helt lugnt och skickar i iväg det här mejlet. Jag tycker det är olyckligt, säger vd:n.

Annons

”Illa att inte hålla isär rollerna”

Dan Nicander, regionchef på Hyresgästföreningen, är tydlig med att anställda inte får agera på det viset. Han uppger att han även har varit i kontakt med bostadsbolaget.

– Det är klart olämpligt och är inte i linje med hur vi agerar i tjänsten. Det har brustit. Man blandar ihop rollen som privatperson och medarbetare. Vi kommer att tydliggöra och trycka på så att det här inte händer igen. Vår medarbetare har insett sitt misstag och är mycket ångerfull.

Dan Nicander, regionchef i södra Skåne.

Vad tror du medlemmar och hyresgäster tycker om det här?

Annons

– Det är klart att det här är illa att man inte kan hålla isär rollerna. Det är en förtroendefråga för oss som organisation. Jag kan bara beklaga. Jag förstår att folk tycker det är olämpligt, säger Dan Nicander.

Läs ocksåTom bor i möglet - har väntat drygt ett år på hjälp från HyresgästföreningenTvå bilder i en. En vit man med skägg och keps som ser allvarligt in i kameran. I nederkant en bild av mögel på en vägg.

Den anställde har avböjt att kommentera.

Läs också Ny lag ska säkra kontraktet för barnfamiljer: "Snävt men ett steg i rätt riktning" Hyrorna klara för 30 000 hyresgäster hos Uppsalahem: ”Hur ska pengarna räcka till?” Efter jättestrandningen – nu rekordhöjs hyrorna i Malmö Så renoverades lokalen för 50 000 kronor - ljudisolering viktigt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.