Bertils värd får sämst betyg

Göteborg Hyresgästföreningens medlemmar i Storgöteborg har fått sätta betyg på hur nöjda de är med sina värdar. Bäst omdöme får Partillebo och SGS, sämst får Öckerö Bostads och Willhem.

LÄS HELA LISTAN HÄR

Omdömena i enkäten räknas samman till en siffra mellan 1 och 100, där 100 är bästa möjliga resultat. De kommunala bolagen får generellt sett bättre betyg än de privata.

Läs ocksåHyresgäster fick rätt till tvättmedel: ”Viktigt att våga komma med kreativa idéer”Två tvättmaskiner i en tvättstuga, på den ena står en flaska med tvättmedel. I Förgrunder syns delar av en vagn med metalltrådskorg,

Tittar man på större bolag ser det ut så här:

Partillebo kommer i topp bland de kommunala med 73 poäng i snitt, följda av Robert Dicksons Stiftelse med 72.

Bland de privata är det Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder (67 poäng) Almlövs Fastighets AB (64 poäng) som gör bäst ifrån sig.

Läs ocksåDroppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"En kvinna tar ut tvätt ur en tvättmaskin. En annan kvinna står bredvid.

På botten bland de kommunala återfinns Öckerö Bostads AB. De får bara 52 poäng, men det är ändå 10 mer än jumbon, privatägda Willhem på 42 poäng.

Bertil Johansson bor på Meteorgatan i Bergsjön, i ett område som Willhem tog över för ett år sedan. Han har inte mycket positivt att säga om sin värd.

– Jag har bott här i 41 år. Under förra ägaren, Västerstaden, blev det bara sämre och sämre. När Willhem tog över trodde vi att det skulle bli bättre, men det har blivit ännu sämre. Jag har aldrig varit med om maken, säger Bertil Johansson.

Läs ocksåWillhem vill slänga ut dem ur lokalen – hyresgäster protesterar: ”Bedrövligt”
Fri entré till cykelrummet.

Med sin rullator leder han en guidad tur genom huset och visar trasiga tvättmaskiner, urinstinkande trapphus, nedklottrade källare och uppbrutna lås. I rabatterna utanför växer ogräset högt.

– Jag har själv arbetat som fastighetsskötare, men hade jag jobbat som de gör här hade jag fått sluta, säger Bertil Johansson.

Även inne i lägenheten har han klagomål på saker som gått sönder och som han säger är felanmälda för flera veckor sedan, utan att någon kommit för att åtgärda dem. Bertil Johansson är övertygad om att en del av trögheten kommer från Willhems system, där all felanmälan går till ett centralt, nationellt nummer.

– Sedan ska de ringa bovärden, och så ska han kanske anlita en hantverkare, säger han.

LÄS MER:
Willhem: ”Vi har satt in extra resurser”

Öckerö Bostads AB: ”Vi har börjat med en handlingsplan”

Sajten ”Din värd” listar fastighetsägare i hela landet

Läs också Tuija vann torkrumsfajten: "Skönt att slippa unken tvätt" Chocken: Uppsagda ett helt år efter sitt lägenhetsbyte

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.