HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Bertils värd får sämst betyg

Göteborg Hyresgästföreningens medlemmar i Storgöteborg har fått sätta betyg på hur nöjda de är med sina värdar. Bäst omdöme får Partillebo och SGS, sämst får Öckerö Bostads och Willhem.
Foto: Gustaf Görfelt
, , , , , , ,

LÄS HELA LISTAN HÄR

Omdömena i enkäten räknas samman till en siffra mellan 1 och 100, där 100 är bästa möjliga resultat. De kommunala bolagen får generellt sett bättre betyg än de privata.

Läs också Par anmäler Västerås stad till hyresnämnden för andra gången

Tittar man på större bolag ser det ut så här:

Partillebo kommer i topp bland de kommunala med 73 poäng i snitt, följda av Robert Dicksons Stiftelse med 72.

Bland de privata är det Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder (67 poäng) Almlövs Fastighets AB (64 poäng) som gör bäst ifrån sig.

Läs också Striden är över om soprummen på Öckerö

På botten bland de kommunala återfinns Öckerö Bostads AB. De får bara 52 poäng, men det är ändå 10 mer än jumbon, privatägda Willhem på 42 poäng.

Bertil Johansson bor på Meteorgatan i Bergsjön, i ett område som Willhem tog över för ett år sedan. Han har inte mycket positivt att säga om sin värd.

– Jag har bott här i 41 år. Under förra ägaren, Västerstaden, blev det bara sämre och sämre. När Willhem tog över trodde vi att det skulle bli bättre, men det har blivit ännu sämre. Jag har aldrig varit med om maken, säger Bertil Johansson.

Läs också Göteborgsstudenter får höjd hyra

Med sin rullator leder han en guidad tur genom huset och visar trasiga tvättmaskiner, urinstinkande trapphus, nedklottrade källare och uppbrutna lås. I rabatterna utanför växer ogräset högt.

– Jag har själv arbetat som fastighetsskötare, men hade jag jobbat som de gör här hade jag fått sluta, säger Bertil Johansson.

Även inne i lägenheten har han klagomål på saker som gått sönder och som han säger är felanmälda för flera veckor sedan, utan att någon kommit för att åtgärda dem. Bertil Johansson är övertygad om att en del av trögheten kommer från Willhems system, där all felanmälan går till ett centralt, nationellt nummer.

– Sedan ska de ringa bovärden, och så ska han kanske anlita en hantverkare, säger han.

LÄS MER:
Willhem: ”Vi har satt in extra resurser”

Öckerö Bostads AB: ”Vi har börjat med en handlingsplan”

Sajten ”Din värd” listar fastighetsägare i hela landet

Läs också Här ska utemiljöerna bli bättre Knivigt bygga utan buller

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.