Satt inlåst i badrummet i sex timmar – kräver ersättning
Hyresgästen i Malmö skulle ta en dusch och göra sig redo för en arbetsdag i våras när dörren till badrummet gick i baklås. Han hade i över ett år vid flera tillfällen påtalat för hyresvärden att låset var trögt utan att värden åtgärdat problemet.
Nu gick dörren omöjligt att öppna. Hyresgästen hade ingen telefon med sig in på toaletten utan fick vänta tills hans dotter kom hem på eftermiddagen.
Först då kunde hon slå larm till hyresvärden som ryckte ut akut och fick upp dörren.
Efter låsincidenten har hyresvärden bytt alla handtag och lås i lägenheten för att förhindra att det händer igen. Men hyresgästen är inte nöjd. Han har vänt sig till hyresnämnden med krav på ersättning.
När hyresgästen och värden möttes för förhandling i nämnden kunde han dock inte precisera något exakt krav utan menade att det var upp till hyresvärden att ge honom ett erbjudande. Hyresnämnden försökte förmå parterna att förlikas men det lyckades inte.