Annons

De är ett av få bolag på Facebook

Skåne Sociala medier ligger i tiden men få bostadsbolag har tagit steget dit. Helsingborgshem är ett av undantagen. De var bland de första i landet på Facebook.
Sophi Karls och Björn Wictor tror stenhårt på Facebook. Idag har de cirka tusen gillare och stundvis är debatten här livlig. Foto: Petra Martinsson

 Helsingborgshem var ett av de första bolagen på arenan när de för cirka två år sedan lanserade sin sida.
– Vi får en kortare väg till hyresgästerna, vi är mer tillgängliga och vi får ta del av åsikter som vi annars kanske missar, säger kommunikatör Björn Wictor.

I de sociala medierna gäller det att vara snabb. Får en fråga från en hyresgäst ligga obesvarad för länge kan det få konsekvenser. Därför är Helsingborgshems målsättning att svara inom fyra timmar, oavsett om det är helg eller vardag.
– Folk kan spinna vidare på det dåliga. Det blir en massa missnöje och missförstånd. Historierna kan bli hur konstiga som helst.
– Vi verkar ju också i ett snabbt medium, så alla förväntar sig snabb respons, säger kollegan Sophi Karls.

Läs ocksåFacebook-bedragare döms till fängelse – så lurade de bostadssökande med falska annonserBilder från polisens förundersökningsprotokoll över kontakt mellan bedragarna och bostadssökande.

Få bostadsbolag finns i dag på Facebook eller i andra sociala medier. Bland de kommunala bostadsbolagen i norra Skåne är det enbart Ängelholmshem som också är aktiva på Facebook. ABK i Kristianstad har en sida men jobbar inte aktivt med den. Björn Wictor och Sophi Karls tycker att fler borde våga eftersom förtjänsterna är stora. Men att lägga upp en sida för sakens skull, tror de inte på. Beslutet måste vara väl förankrat både högt upp i ledningen och bland personalen. Flera måste dela på ansvaret. Men att tillåta sig att lära sig efterhand måste man också få göra, det har de gjort.

Annons

I dag blandas information, tävlingar och aktuella länkar på sidan men dess kärna är frågorna och inläggen från hyresgästerna.
– Det är viktigt att verkligen svara på frågorna och vara personlig, inte bara hänvisa till någon annan. Ibland kan det vara ett riktigt detektivarbete, säger Björn Wictor.

Han säger att, visst tar det tid och resurser, men för honom personligen är det inga problem att till exempel kolla sidan på kvällstid. Han är ju ändå där privat.

Annons
Läs ocksåMariam skulle hyra lägenhet – värden ångrade sig i sista stund: ”Jag känner mig blåst och dum som litade på en främlings ord”En mobil på den ena sidan och en kvinna i mörkt hör på den andra. Kvinnan tittar rakt fram.

Läs också om Hyresgästföreningens satsning på Facebook: Hyresgästföreningen växer på Facebook

Fakta: Värdar på Facebook

ABK, Kristianstad. Har en sida men använder den inte. Få gillare.

Helsingborgshem. Aktiva. Svarar på frågor och debatterar. Närmare tusen gillare.

Ängelholmshem. Svarar på frågor men det kan dröja. Cirka 500 gillare.

Läs också Falsk "Sara" lurade Pablo på 27 000 kronor – låset var utbytt i lägenheten han skulle hyra Jamie har slutat med drogerna – fick bostad genom uppmärksammat Facebook-inlägg: ”Behövde göra något åt min situation” Bedragare blåste bostadssökande - lockade med falska annonser

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.