Dyrt företräda grannarna i Libos miljögrupp
Jens Råberg är en ovanligt engagerad hyresgäst hos Lindesbergbostäder, Libo
46-åringen är bland annat initiativtagare till det uppmärksammade och prisbelönade odlingsprojektet som gjort stor nytta för sammanhållningen i bostadsområdet Hagaberg.
Men Jens sätt att bry sig i allt från ”suggor” som av säkerhetsskäl borde flyttas några meter till offentliga handlingar som inte lämnas ut för att ”läsaren skulle kunna misstolka innehållet”, har också gjort honom obekväm.
– Hos Libo utgår man från att hyresgästerna är okloka och osympatiska individer som bara kan hanteras genom hot, säger Jens själv.
Som exempel nämner han ett ifrågasatt utskick från Libo om kackerlackor och annan ohyra där hyresgästerna hotades med repressalier om de gjorde fel men inte fick veta någonting om sina rättigheter.
Att den naturintresserade 46-åringen med gröna fingrar anses lite jobbig har bland annat, som han själv tolkar det, lett till inställda möten och obesvarade frågor.
”Acceptera svaren första gången. Tjat leder bara till irritation”, skriver vd:n Roger Sixtensson i en mejlväxling.
Men nu när Libo ska genomföra en stor förbättring av utemiljön i Hagaberg är Jens Råberg ändå en av nio hyresgäster som ombetts att delta i en referensgrupp som ska tycka till om förslaget från en landskapsarkitekt om hur området kan göras trevligare och tryggare.
– Självklart ställer jag upp. Jag vill göra det bästa jag kan för det här området, säger han.
Jens åkte till första träffen trots att mötestiden – klockan 16 på eftermiddagen – var mer anpassad för Libos tjänstemän än de yrkesarbetande hyresgästerna som ställde upp ideellt.
När han frågade efter den senaste hyresgästenkäten som ett självklart underlagsmaterial för diskussionerna, och bad om att få den via e-post, möttes han dock av oförstående.
Jens stod på sig, begärde ut materialet lite mer formellt och fick då svaret att det gick bra att komma till kontoret och läsa handlingarna. Annars, om han ville ha ut underlaget, kostade det 222 kronor plus porto.
De inbjudna hyresgästrepresentanterna i referensgruppen, privatpersoner som utan ersättning ställer sin tid till förfogande, förväntas alltså betala för att kunna komma väl förberedda till mötesserien om utemiljön.
– Det säger allt om Libos människosyn och attityd gentemot hyresgästerna, säger Jens Råberg.
Projektledaren Christer Palm lovar att medlemmarna i referensgruppen gratis ska få ta del av handlingarna nästa gång man träffas.
– Den här enkäten utgör dock inget direkt underlag för det arbete med utemiljön i Hagaberg som vi håller på med nu. Allt viktigt finns med i åtgärdsförslaget som vi presenterat.
Men hur tänker ni när en ambitiös hyresgästrepresentant hotas med en faktura på 222 kronor för att han vill kunna komma påläst?
– I det fallet följer vi bara direktiv uppifrån om att det är avgiftsförordningen som gäller. Och enligt den ska vi ta ut avgifter även för handlingar som mejlas. Det gäller alla.
Kan det stämma att extra engagerade hyresgäster uppfattas som jobbiga hos Libo?
– Det måste den som sagt så själv stå för. Men att vi gör enkäter och bildar referensgrupper visar väl att vi är måna om att få veta vad hyresgästerna tycker och tänker.
– Att vi bjudit in Jens att ingå i referensgruppen visar väl också att vi inte vill motarbeta honom.
Vare sig Örebro bostäder Eller Karlstad bostads AB tar ut avgifter när de kallar till möten.