Efter tragedin: Botkyrkabyggen kontrollerar 518 hissar

Expressen var först med att rapportera om mannen i Alby som blev fast i en hiss över helgen. Vid kontroll visade det sig att nödtelefonen inte fungerade och nu vistas den medtagna mannen på sjukhus.
Charlotta Lundström, pressansvarig på Botkyrkabyggen, säger att de velat skicka blommor till mannen men inte fått svar från polisen var mannen befinner sig.
– Polisens uppgifter är att mannen gått in i hissen för att sova. Men att sitta fast i hissen en hel helg det får inte hända. Det är fruktansvärt, säger hon.
I somras inträffade en annan olycka i en av era hissar, då klämdes en liten pojke i en hiss i Norsborg. Två allvarliga incidenter på ett halvår, vad är din kommentar till det?
– Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns något samband mellan olyckorna och var olika hissar. Den i Norsborg var godkänd och man hittade en boll i hisschaktet så vi tror att pojken försökt sträcka sig och ta bollen, säger hon.
Vad har ni för kontroll av era hissar?
– De kontrolleras varje kvartal och sedan testas nödtelefonen automatiskt var tredje dag. I hissen i Alby fungerade nödtelefonen vid en kontroll den 28/8 och när den testades var tredje dag, men att den ändå inte fungerade när mannen fastnade i hissen är en gåta, säger hon.
Hur många hissar har ni totalt?
– Vi har 518 hissar totalt och det bor cirka 30 000 personer i Botkyrkabyggens lägenheter som använder hissarna plus besökande och lokalhyresgäster.
Hur många fel anmäls varje år?
– Under det senaste året har det hänt 129 gånger att hissen har fastnat. I samtliga fall har personerna kommit ut inom en timme och i flera av fallen har personerna kommit ut på egen hand, innan hissföretaget kommit dit. Under perioden har det hänt två allvarligare incidenter: pojken med bollen i Norsborg i somras samt mannen i Alby centrum i helgen.
Vad gör ni nu?
– Vi kommer att kontrollera alla våra cirka 500 hissar. Hissen i Alby har installerat en ny nödtelefon i och stängt av i väntan på att en oberoende besiktningsman ska besiktiga den, säger hon.
Utöver det har bolaget infört en rutin där alla nya hyresgäster vid inflyttningssamtal bland annat informeras om att vuxna måste ha uppsikt över sina barn när de åker hiss.
– Vi vill inte skuldbelägga någon men tycker det är bra att informera om det här, säger hon.