Färre vräkningar hos Öbo

Örebro Under 2013 mer än halverades antalet vräkningar hos Öbo. Samarbete och tidiga kontakter heter receptet.

Under förra året vräktes 14 hyresgäster från hyresvärden Örebrobostäder, Öbo, efter att inte ha klarat att betala hyran.

Det är en minskning med över hälften från 2012 då 31 hyresgäster blev avhysta av samma anledning.

Läs ocksåMamma och störande flicka måste flytta från sin lägenhet: ”Jag känner ingenting, i mitt hjärta känner jag ingenting”Till vänster en flicka bakifrån, pixlad bild. Mörkt långt hår, röd tröja, nedböjt huvud. Till höger hyresnämnden i Västerås, text på entrédörr av glas. I glaset speglar sig kala träd och en byggnad i bakgrunden.

Antalet aviserade avhysningar var i stort sett de samma de bägge åren.

En anledning till minskningen är att Öbo börjat arbeta på ett nytt sätt: har tätare kontakt med kommunen och framförallt tidigare kontakt med hyresgäster som har problem att betala.

– Vi luskar och lotsar för att försöka hjälpa hyresgästen. Det kan innebära att vi hjälper till att tittar på om det finns bidrag att söka hos kommunen eller Försäkringskassan eller om de behöver hjälp att sanera skulder så kan vi skapa en kontakt med Eksam, säger Annelie Johansson som tillträdde som chef över kravverksamheten i maj 2013.

Läs ocksåKnivbråk ledde till tvist – nu tvingas mannen lämna sin bostadKommunala Vätterhem sa upp hyreskontraktet för mannen som då var anställd i bolaget. Detta efter ett bråk mellan personal.

Hon tycker siffrorna för 2013 är bra, men är ändå inte nöjd.

– Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Det förebyggande arbetet är viktigt. Det har ofta gått rätt långt när det väl blir dags för avhysning.

Som Hem & Hyra berättat säger lagen att det egentligen räcker med att du är en vecka sen med hyran eller betalar in en krona för lite för att du ska bli vräkt.

Läs ocksåHon hotas av vräkning på grund av minderåriga dottern: "Jag har panik"

– Vi tillämpar inte lagen lika hårt i verkligheten som den är skriven. Oftast är ju problem med ekonomin ett symptom på något annat. Vi tror därför att den personliga kontakten är viktig. Många känner skuld och skam när de ser att pengarna inte räcker till, men vi vill försöka få hyresgäster att se att vi inte är farliga för att få dem att höra av sig tidigt. För i ett tidigt skede går det mesta att lösa och vi vill ju inte ställa folk på gatan. För oftast är ensam inte stark, utan det går bättre att lösa problemen med lite hjälp, säger hon.

Läs också Den minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case” Hyresgäst plastade in sin lägenhet – riskerar att vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.