Annons

Fick brev från socialen trots att de inte hade hyresskulder

Gävle I mitten av mars fick Eva Magnusson och Matts Lindblom brev från socialen. De erbjöds att komma och prata om sina hyresskulder. Men ingen av dem är skyldiga sin hyresvärd något.
, ,

Eva Magnusson hyr en trea av fastighetsägaren Fredrik Funckes företag F2 på Rösgatan i Strömsbro. Matts Lindblom hyr en trerummare av ett av Funckes andra fastighetsföretag, Brynäsbostäder, på Andra Tvärgatan på Brynäs.

Samma dag i mitten av mars fick de brev från socialens biståndsenhet där det står ” Med anledning av att ni inte har betalat hyra för er bostad har hyresvärden enligt gällande lagstiftning meddelat socialtjänsten om det aktuella läget”.

Läs ocksåVandrar tillsammans för ökad botrygghet: "Minskar fördomar mot socialtjänsten"Hyresgästen Hans Nilsson fick påhälsning av Mia Schagerholm, uthyrare på Bengtsforshus, Diana Rörström, förtroendevald, Mia Kjellsson, folkrörelseutvecklare på Hyresgästföreningen, Bachir Sulaiman, som jobbar med arbete- och integration, samt Olle Vister, fältsekreterare på Bengtsfors kommun.

I brevet erbjuds de också att boka samtal på socialen för att diskutera sin situation. Men varken Eva eller Matts är skyldiga sin hyresvärd en enda krona!

Tillsammans med brevet kom också listor som fastighetsförvaltaren Björn Lönn tagit ut på deras hyresinbetalningar de senaste åren. Av listorna framgår att de vissa månader betalat hyran en eller två dagar för sent men hyresskulden för dem båda är angiven till 0 kr.

– Att säga att jag och min sambo blev upprörda är att uttrycka det väldigt milt. Jag ringde till Kronofogden direkt när jag fick brevet och de var lika förvånade som jag; det fanns ju inte någon skuld registrerad hos dem, säger Matts Lindblom.

Läs ocksåDärför stäms kvinnan på 35 000 kronor – 15 år efter att hon flyttat ut

Eva Magnusson ringde också till Kronofogden och fick samma svar, inga hyresskulder fanns registrerade på henne.

– Det här är helt vansinnigt! När jag tittade närmare på brevet såg jag att socialens ankomststämpel fanns med och den hade samma datum som det brev Björn Lönn skickade till mig tillsammans med listan på mina inbetalningar. 

Hyresgästföreningens ärendehandläggare Jessica Sivsdotter har tittat närmare på de båda fallen. Hon ifrågasätter förvaltarens syfte med att gå direkt till socialen med hyresgäster som inte har några hyresskulder:

Annons
Läs ocksåSå gör du om du får en felaktig faktura från värdenEn tudelad bild. Den till vänster föreställer en vänsterhand där bara tummen, med en rödmålad nagel, syns. Handen håller i ett tomt vitt papper där det står Inkasso högst upp. Den till höger är en porträttbild på en man med mörkt kort hår, kort svart skäggväxt och mustasch. Mörka ögonbryn. Han tittar in i kameran och ler svagt. Han har en gråblå tröja med snibbar, lätt uppknäppt i halsen. Bakgrunden är varmt gul.

– De har inte varit så sena med hyran att det är skäl för uppsägning. I de här fallen tycker jag att hyresvärden skulle kontaktat hyresgästerna direkt och haft en dialog med dem. Kanske behövde de se över sina inbetalningsrutiner, säger Jessica Sivsdotter, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Den normala gången är att om en hyresgäst är över en vecka sen med sin hyra så ska hyresvärden skicka ut en påminnelse. Därefter kommer ett inkassokrav och först efter det lämnas ärendet till Kronofogden.

– Det är bara i de fall när en hyresgäst ska vräkas på grund av höga skulder eller störningar som Kronofogden och hyresvärden har skyldighet att kontakta socialen, säger Jessica Sivsdotter.

När Hem & Hyra kontaktar Inger Sundblom, gruppchef på socialtjänsten i Gävle, erkänner hon att förvaltningen gjort fel. Socialen ska inte skicka ut brev till människor som inte har skulder och de ska inte göra det på en förvaltares uppmaning:

– Det har skett ett handhavandefel från vår sida. Nu måste vi skärpa våra rutiner för så här ska det inte gå till. Vi kommer att skicka skriftliga ursäkter till dem som fått det felaktiga brevet.

Både Eva Magnusson och Matts Lindblom misstänker att deras hyresvärds förvaltare Björn Lönn ser dem som bråkiga hyresgäster.

Eva motsatte sig den ombildning som var planerad på Rösgatan, läs mer här. Och Matts har i flera år stått på sig mot värden och försökt få en fuktskada i badrummet och en trasig tröskel vid balkongen åtgärdade. När han vände sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp och de i sin tur kontaktade förvaltaren, kom listan på hans betalningar och brevet från socialen bara ett par dagar senare.

Annons

– Det är jobbigt att bråka för att få saker gjorda och det här brevet visar på både arrogans och nonchalans mot oss hyresgäster. Men vi tänker inte ge oss, vi trivs här med grannarna och området och tänker inte flytta för att inte hyresvärden tar sitt ansvar, säger Matts Lindblom.

– Jag står ju i en slags beroendeställning till min hyresvärd och det där brevet kändes verkligen i magen, säger Eva Magnusson.

Hyresvärden har också sagt upp Evas parkeringsplats och garage trots att det redan finns lediga sådana och ingen hyresgäst står i kö.

– Jag har frågat förvaltaren om grunden till uppsägningen av p-platsen och garaget som Eva har hyrt i flera år men jag har inte fått något riktigt svar, säger Jessica Sivsdotter på Hyresgästföreningen.

Hem & Hyra har talat med förvaltaren Björn Lönn och han vill varken kommentera något av det som skett eller svara på frågor om varför han handlat som han gjort. 

Läs också Hyresgästen hade 240 kronor i skuld till värden – nu vräks han från sitt hem Hyresskulderna ökar kraftigt i Sverige – Marianne vräktes efter sonens olycka: "Får stå här med skammen"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.