Fick inkassokrav efter sju år
Vi backar till 2007. En av kommunala Lulebos hyresgäster, vi kallar henne Catharina, åker hemifrån. Hon är hos vänner i Piteå när beskedet om att hennes lägenhet på Hertsön brinner.
– Det var på balkongen det hade brunnit. Men hela lägenheten blev rökskadad, berättar hon.
Någon orsak till branden är inte fastställd. Catharina och hennes barn fick en ny lägenhet. Men Lulebo vägrar henne att hyra parkeringsplats, hon får inte använda bofonden och hon får inte, trots uppnådd kötid, byta till en ny lägenhet.
I slutet av januari i år, sju år senare, kom plötsligt ett inkassokrav på drygt 45 000 kronor.
– För flyttstädning och slitage står det. Av en brandskadad lägenhet. För sju år sedan. Det är obegripligt, säger Catharina.
Hyresgästföreningens jurist Mikael Renqvist har tagit sig an ärendet. Han skakar på huvudet:
– Lulebo kan inte visa något som ger stöd till kravet. Bolaget har bevisbördan, men har på uppmaning inte kunnat visa grunderna till kravet, säger han.
Mikael Renqvist anser att Lulebo tar lagen i egna händer.
– Hyresgästen trakasseras genom att hon förvägras p-plats och liknande. Det är ett förkastligt beteende av Lulebo.
Hem & Hyra tar kontakt med Lulebo och där är det ingen i ledningen som spontant känner igen inkassokravet mot Catharina.
– Jag har svårt att se att vi skulle skicka något till inkasso utan att ha skäl till det, säger marknadschefen Birgitta Wäppling.
Vd Sari Ekblom är inte insatt i enskilda ärenden och kan därför inte kommentera saken. Men hon ska se om något gått fel, eller om allt är rätt hanterat:
– Vi måste givetvis titta på det specifika fallet för att reda ut det ordentligt.