Annons

Fler medlemmar stannar i BohusÄlvsborg-Skaraborg

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg Antalet medlemmar i Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg ökar. Inte bara för att fler går med, utan även för att färre väljer att lämna.
Foto: Kajsa Wedberg
Hyresgästföreningens Maria Holmgren överlämnar en sommargåva till Nils Andreasson i Svenljunga.

Varje år väljer flera tusen personer att bli medlem i Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg. Problemet för föreningen har varit att nästa lika många har valt att lämna. Men nu kan utvecklingen ha vänt. Under de första månaderna i år har antalet personer som har avslutat sitt medlemskap varit betydligt färre. Jämfört med samma period tidigare år så har antalet sjunkit med 15 procent.

– Alla föreningar drabbas av att människor väljer att lämna, av olika orsaker. Men det är oerhört glädjande att fl er väljer att stanna kvar hos oss, säger Mats Bredberg, chef för medlemsrekrytering och medlemsutveckling.

Läs också40 000 medlemmar – nytt rekord i regionen

Nyckeln tror Mats Bredberg är att vara närvarande och att synas.

– Vi har haft mycket utåtriktade aktiviteter. Vi gör mycket och vi syns mycket. Då förstår medlemmarna syftet med att vara med. Det blir tydligt att medlemskapet fyller en funktion. Det finns flera nya satsningar som Mats Bredberg tror bidragit till de fina siffrorna. Bobilen, som är unik för regionen, är ett exempel. Den innebär ett extra kontor som ger en möjlighet att komma nära medlemmarna, där de befi nner sig.

Annons

– Vi måste anpassa oss efter vad medlemmarna vill ha. Vi måste vara lyhörda, säger Mats Bredberg.

Läs ocksåAllt fler medlemmar i Sydost

Mats Bredberg poängterar också att det inte är en slump att hans enhet inte längre bara kallas enheten för medlemsrekrytering utan också enheten för medlemsutveckling. Det handlar inte bara om att rekrytera nya medlemmar, utan också vårda de medlemmar man har.

Ett sätt att visa uppskattning är att alla som går med i föreningen får ett välkomstsamtal. Ett annat är att anställda från olika enheter går ut och knackar dörr och tackar medlemmarna för att de är just medlemmar.

Annons

– Vet medlemmarna vilka vi är och vad vi gör är det helt avgörande, säger Mats Bredberg.

Läs ocksåAllt fler stannar kvar som medlemmar i Mitt
Läs också Antalet medlemmar i Hyresgästföreningen ökar Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.