HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Förlikning efter otjänligt dricksvatten

Malmö Striden om dåligt kranvatten i Klagshamn slutade med förlikning.

Hyresgästen Marie Siewert i Klagshamn tvingades leva med otjäntligt kranvatten i flera månader. Hon vände sig till hyresnämnden och begärde tre månadshyror i kompensation. Hyresvärden å sin sida erbjöd henne 485 kronor i ersättning för den tid då vattnet inte varit drickbart. Nu har ärendet slutat med förlikning. Det exakta innehållet i uppgörelsen är inte känt. 

Det var i våras som Marie fick problem med järnhaltigt vatten. Huset har en egen brunn och inte kommunalt vatten.  Hon klagade hos värden Limhamnshus som satte in ett filter men problemen fortsatte. I augusti kontaktade hon miljöförvaltningen som tog prover. De visade kraftigt höjda järnhalten och dricksvattnet klassades som otjänligt. Mikael Lannerheim, vd för Limhamnshus, har tidigare till Hem & Hyra (papperstidningen) uppgett att företaget följt miljöförvaltningens rekommendationer och vidtagit åtgärder efter att kranvattnet dömdes ut. 

Läs ocksåIskalla lägenheter – nu bävar hyresgästerna för värdens julledighet
Läs också Hyresgästen Sam om det långvariga byggbullret: "Stressen jag utsattes för var omänsklig" Kvinna anklagar grannar för att störa henne – blir själv anklagad för hotbrev Här är högsta temperaturen du behöver stå ut med inomhus Gunilla kunde inte använda bullrig balkong – så fick hon 9000 kronor tillbaka på hyran

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.