Frusen hyresgäst får ersättning

Osby ​Det senaste halvåret har en 70-årig kvinna i centrala Osby fört en envis kamp mot sin hyresvärd. I hyresnämnden visade det sig att trägen vinner. Trots att värden inte anser att det varit för kallt i bostaden fick hyresgästen sin hyra sänkt med 3000 kronor.

​För drygt ett år sedan flyttade den 70-åriga kvinnan in i hyresrätten i centrala Osby. Ganska snart började hon frysa i sin nya bostad och kontaktade den privata värden. Hyresvärdens mätningar visade att det var cirka 23 grader i vardagsrummet och 20 grader i badrummet.
 
Ett extra element sattes in i badrummet men temperaturen höjdes enbart marginellt enligt kvinnan som kontaktade Osby kommun för ytterligare mätningar. Trots att även kommunens uträkningar visade att temperaturen låg inom rimliga gränser fortsatte kvinnan att hävda att det var alldeles för kallt i bostaden.

Ett antal mätningar och ett fastighetsägarbyte senare möttes parterna i hyresnämnden. Kvinnan medgav då att den nya fastighetsägaren hade tagit hennes problem mer på allvar och vidtagit åtgärder som hjälpt något. Men hon berättade samtidigt att hon oroar sig för den kommande vintern.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

Eftersom 70-åringen vill leta efter en ny bostad krävde hon att hennes uppsägningstid skulle ändras till en månad istället för tre. Hon begärde även 9500 kronor i ersättning för sveda och värk.

Den nya fastighetsägaren, Fastighets AB Ousby, meddelade att de inte var beredd att ta på sig ansvar för vad som hände innan de tog över fastigheten i februari. Under förhandlingarna gick värden ändå med på att dra av 3000 kronor på hyresgästens julihyra samt förkorta hyresgästens uppsägningstid.

Hyresvärden menade att avdraget på 3000 kronor inte ska ses som att fastighetsbolaget anser sig ha gjort något fel utan att det snarare är ”plåster på såren” eftersom fastighetsägaren anser att 70-åringen är en bra hyresgäst.

Läs ocksåDen minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case”
Läs också Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät” ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter Hyresrådet om bluffande familjen: "Möjligt att man borde se över reglerna"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.