HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Gammal fejd hamnar i nämnden

Hjo I över 20 år har Eva Lundby väntat på någon av de värdar som passerat ska tag i skötseln av huset där hon bor. Nu hoppas hon få möta sin nuvarande värd i hyresnämnden.
Foto: Johanna Ohlson
Eva Lundby hoppas att konflikten med hyresvärden ska ta slut.

Eva Lundby har bott på Bruntorpsvägen i över tjugo år. En radhuslänga med sex lägenheter, en bit utanför Hjo. Hon är nu inne på sin tredje hyresvärd och har aldrig varit mer missnöjd. Under en rundvandring med Hyresgästföreningens representant Ewa Hansson räknar hon upp problemen, ett efter ett. Det är en gammal vattenskada i taket, det är kallt och dragit inne, tapeterna behöver bytas och det förekommer skadedjur och mögellukt i källaren. Det är några av sakerna hon hoppas få åtgärdat. Men det värsta för Eva är inte problemen med fastigheten. Utan problemen hon har med fastightsägaren. 

– Det känns som om jag är hans spottkopp. Jag känner mig personligt trakasserad, säger Eva.

Läs ocksåTorbjörns hem en mögelhärd i två år – värden vägrade åtgärda läckanTorbjörn Larsson upptäckte den omfattande fuktskadan bakom skrivbordet i sonens rum för drygt två år sedan.

Eva visar ett brev där värden skriver att hon förstör stämningen i huset och borde flytta, att han är trött på henne och hennes eviga klagomål. Och att inget kommer göras i hennes lägenhet.
Han har också skrivit ett kravbrev på drygt 14 000 kronor och hävdat att hon inte betalt in hyran rätt. Något som hyresgästföreningens jurister dubbelkollat både en och två gånger och tveklöst sett att hon gjort. I ytterligare ett brev har han skickat ett förslag på en lägenhet han tycker hon ska söka i en annan kommun. 

– Så här skriver inte en seriös värd. Det här tar jag med mig till Hyresnämnden, säger Ewa Hansson från Hyresgästföreningen.

Hyresvärden, Ulf Sterner, har en helt annan syn på saken. Han menar att Eva Lundby är en ovanligt besvärlig hyresgäst.

Läs ocksåMögel trots värdens åtgärdslöfte - Nadias dotter blir sjuk av lägenheten

– Jag har ingen annan hyresgäst som är missnöjd och jag har ingen kontakt med Hyresgästföreningen i något annat ärende. Men med henne är det bara klagomål, året runt. Gräsklippning på sommaren och för dålig värme på vintern. Det är samma visa år efter år.

Han står också fast vid att Eva Lundby betalar för lite i hyra och att hon ligger efter med varje betalning. Han menar att hon betalar i efterskott, trots att hyran ska betalas i förskott. Ett problem som han säger pågått sedan 2007. Men som han ändå aldrig drivit till Hyresnämnden.

– Jag har inte hunnit. Det är mycket som ska hinnas med.

Läs ocksåKvinna anklagar grannar för att störa henne – blir själv anklagad för hotbrev

Nu verkar han dock hamna i Hyresnämnden ändå. För Hyresgästföreningen har fått nog. Underhållet måste skötas bättre.

– Det är inte första gången jag är här och vad jag kan se har inget blivit bättre, säger Ewa Hansson efter sin inspektion på Bruntorpsvägen.

Hon skickade ett brev till värden med krav på att brister måste åtgärdas men inget hände. Enligt Ulf Sterner själv beror det på att han inte öppnar post som kommer från Hyresgästföreningen, utan skickar den i retur.

Nu vänder sig Hyresgästföreningen till Hyresnämnden. Där får det avgöras vad som ska göras på Bruntorpsvägen. Om Eva Lundby kommer att få möta sin hyresvärd där personligen är dock oklart.

– Jag har inte tagit ställning till om jag kommer åka dit. Det får jag avgöra när jag blir kallad, säger Ulf Sterner.

Läs också Hyresgäster är utan värme och varmvatten: ”Det är en mycket komplicerad situation” Pandemin hindrar svåra hyresnämndsfall - Izabelle fick leva flera år i skadad lägenhet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.