Grovsopor för miljoner tvingar Öbo att debitera
Vivalla, Varberga och Oxhagen. Det är områden där kostnaderna för felsorterade grovsopor skjuter i höjden.
Problemen med grovsopor har fått Öbo att ta ut en avgift från den hyresgäst som blir påkommen att slänga fel. Avgiften är på 800 kronor. Men den hyresgäst som blir påkommen med att ha dumpat grovsopor, kan få betala upp till 2 000 kronor beroende på mängden.
Avgiften är tänkt att avskräcka hyresgästerna från att fortsätta skräpa ner och ska tas ut i alla bostadsområden, men i realiteten är det i områdena Varberga, Oxhagen och Vivalla som den tas ut. Eftersom problemen är större där.
– Det handlar inte om böter utan att den som skräpar ner får betala för vad det faktiskt kostar att forsla bort soporna. Det blir stora summor för oss att ta hand om grovsoporna, säger Andreas Hammarbäck som är distriktschef i Varberga och Oxhagen.
Förra året fick Öbo på det här sättet en inkomst på 33 000 kronor. Eller. Inkomst – i jämförelse med kostnaderna är 33 000 kronor inget.
Problemen med nedskräpning är så stora att Öbo kör tre extraturer i veckan för att plocka sopor i Varberga och Oxhagen. Och i Vivalla kör bolaget en tur varje dag för att hålla rent på gårdarna och i miljörummen.
Och det kostar: 1,3 miljoner i Varberga/Oxhagen och 2,6 miljoner kronor i Vivalla under förra året.
I bostadsområden som Rosta och Markbacken är problemen mindre. Där körs inte några extraturer för att plocka skräp, utan när en bovärd ser något som ställts fel tar hen med sig det. Och när de vet vem som ställt soporna fel, försöker bovärdarna föra en dialog med hyresgästen.
– Ser vi någon som ställer ut grovsopor säger vi till dem att ta bort det. För det ingår inte i hyran. Då brukar grejerna försvinna. Gör de inte det får vi debitera, men det är väldigt sällan det händer, det är inget stort problem i Rosta. Men det är ändå en kostnad för oss, det som en del kanske inte förstår är att den hamnar på hyran, säger Ingrid Tekin som är distriktschef i Rosta, Markbacken och Garphyttan.
I maj kommer Örebrobostäder sluta att ta reda på grovsopor i Varberga.
Kostander för grovsopor område för område 2012 |
|
Område |
Kostnad |
Vivalla | 2 562 000 |
Varberga | 716 000 |
Oxhagen | 600 000 |
Student | 426 000 |
Centrum | 359 000 |
Norrby | 358 000 |
Tybble | 237 000 |
Baronbackarna | 200 000 |
Rosta | 159 000 |
Brickebacken | 146 000 |
Markbacken | 74 000 |
Totalt: | 5 837 000 |
Källa: Örebrobostäder
(I Karlstad tar den kommunala hyresvärden KBAB inte ut någon avgift för felsorterade grovsopor. Men även de har kostnader. Totalt lägger bolagets bovärdar motsvarande 2,1 årsarbetskrafter på att sortera om felsorterat hushållsavfall och dumpat grov- och riskavfall. En kostnad på cirka 1,3 miljoner varje år för KBAB och deras hyresgäster.
Här finns information om var du lämna ditt grovavfall i Örebro och i Karlstad).
Med grovsopor menas lite större avfall från hushåll som till exempel möbler. Om soporna får plats i det vanliga kärlet för restavfall, kan det läggas där. Annars ska det forslas till en återvinnigscentral. Farligt avfall och elektronik ska alltid köras till återvinnigscentralerna.
Exempel på grovsopor:
Möbler
Pulkor
Skidor
Cyklar
Mattor
Leksaker
Barnvagnar
Husgeråd
Rester från renovering