Gunnar tvingades fly sitt hem
Gunnar Bengtsson är en av hyresgästerna som upplevt störst besvär av dammet.
– Allt var indränkt i detta damm, varenda förbaskade kvadratcentimeter i hela lägenheten. Vid midsommar stod jag inte ut längre utan flydde till ett hotell, berättar Gunnar.
Sedan dess har han knappt vistats i lägenheten. Han tycker inte att hyresvärden tagit hyresgästernas klagomål på allvar.
– Jag fick svaret att jag fick tåla lite damm. Snorkigt, oförskämt, nonchalant. Jag har inte tråkiga adjektiv nog att beskriva bemötandet.
Han vill ha ekonomisk kompensation för den tid han inte kunnat bo i lägenheten. Därtill kommer dyr mattvätt, anlitande av städfirma, hotellkostnader och långa bilresor till Östergötland där han kunnat bo hos en syster.
Grannen Björn Lovén som jobbat som besiktningsman är också kritisk till Åbergs sätt att sköta renoveringen. Han varnade värden för följderna om man bara tätade fönsterlisterna samtidigt som ventilationen fortfarande var igång i huset.
– Det bildas ett gigantiskt undertryck. Hela huset suger in dammet. Eftersom jag är sakkunnig kontaktade jag Åbergs direkt när renoveringen började i våras men de lyssnade inte, säger han.
Det tillbakavisas av Tommy Åberg på Åbergs fastigheter.
– Han pratade i alla fall inte med mig. Jag har bara varit i kontakt med tre hyresgäster som klagat. Det tycker jag inte är så farligt. Vi är nöjda med renoveringen.
Någon ekonomisk kompensation av hyresgästerna är inte aktuell enligt Tommy Åberg. Och att det som i Gunnars fall inte skulle gå att vistas i lägenheten betvivlar han.
– Det låter något överdrivet, säger han.
Hyresgästföreningen kräver nedsättning av hyran för husets 92 hyresgäster, inte bara för dammet utan även för att balkongerna varit avspärrade under fasadrenoveringen.