Annons

Gunnar tvingades fly sitt hem

Malmö Dammet från fasadrenoveringen trängde in överallt. Hyresgästerna på Sergels väg i Malmö vill ha ekonomisk kompensation av värden Åbergs.
Foto: Andreas Brunner
Gunnar Bengtsson har bott i sin lägenhet i 50 år. Han är kritisk till Åbergs bristande förståelse för hyresgästerna.

Gunnar Bengtsson är en av hyresgästerna som upplevt störst besvär av dammet.

– Allt var indränkt i detta damm, varenda förbaskade kvadratcentimeter i hela lägenheten. Vid midsommar stod jag inte ut längre utan flydde till ett hotell, berättar Gunnar.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Sedan dess har han knappt vistats i lägenheten. Han tycker inte att hyresvärden tagit hyresgästernas klagomål på allvar.

– Jag fick svaret att jag fick tåla lite damm. Snorkigt, oförskämt, nonchalant. Jag har inte tråkiga adjektiv nog att beskriva bemötandet.

Han vill ha ekonomisk kompensation för den tid han inte kunnat bo i lägenheten. Därtill kommer dyr mattvätt, anlitande av städfirma, hotellkostnader och långa bilresor till Östergötland där han kunnat bo hos en syster.

Annons
Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

Grannen Björn Lovén som jobbat som besiktningsman är också kritisk till Åbergs sätt att sköta renoveringen. Han varnade värden för följderna om man bara tätade fönsterlisterna samtidigt som ventilationen fortfarande var igång i huset.

– Det bildas ett gigantiskt undertryck. Hela huset suger in dammet. Eftersom jag är sakkunnig kontaktade jag Åbergs direkt när renoveringen började i våras men de lyssnade inte, säger han.

Det tillbakavisas av Tommy Åberg på Åbergs fastigheter.

Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

– Han pratade i alla fall inte med mig. Jag har bara varit i kontakt med tre hyresgäster som klagat. Det tycker jag inte är så farligt. Vi är nöjda med renoveringen.

Annons

Någon ekonomisk kompensation av hyresgästerna är inte aktuell enligt Tommy Åberg. Och att det som i Gunnars fall inte skulle gå att vistas i lägenheten betvivlar han.

– Det låter något överdrivet, säger han.

Hyresgästföreningen kräver  nedsättning av hyran för husets 92 hyresgäster, inte bara för dammet utan även för att balkongerna varit avspärrade under fasadrenoveringen.

Läs också Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.