Hoppet spirar i gröna garaget
Om historien ska beskrivas i gröna metaforer var 2016 ett tydligt missväxtår för Bengt Karlssons gröna garageprojekt på Sandhamnsgatan i Stockholm. De fyra parkeringsplatserna han förfogade över sades upp av värden Micasa och ärendet hamnade hos kronofogden. Trubbel med Stockholm parkering tog vid, riskanalyser av brandkåren avkrävdes och utfördes. Bekymmer med långt från medentusiastiska grannar har kommit och gått och inte förrän alldeles nyligen spirar hoppet om framtida miljöfordon igen. Både de som är klara, Dnepr-motorcykeln och Volvo 740:n – de är redan färdigkonverterade till etanol – samt stjärnan i garaget, Jaguar XJ 12:an som väntar på nya bränslespridare och lite övrig omsorg. Den beräknas vara klar till våren.
Idéer saknas inte hos eldsjälen Bengt Karlsson. Men pengar.
- De 40 000 kronor jag fick som förstudiepengar från Almi är slut, berättar Bengt Karlsson, som söker vidare både från Hyresgästföreningen och Klimatklivet.
För det är miljö och etanol som finns i Bengt Karlssons tankar – konstant. Han har tagit fram en etanolkonverteringssats som han vill kunna sälja i framtiden och han vill dela med sig av sin filosofi både inom och utom fastigheten.
- Alla grannarna ska kunna dela den förmånen jag har i huset. Huvudsakligen konverterar jag bilar till etanol. Jag lär ut det, säger han.
Utöver den verksamheten har han redan i dag en liten bilpool med knappt en handfull medlemmar. Den verksamheten vill han göra större. Och även innehålla chaufför – nämligen han själv.
- Jag har limousinutbildning från försvaret. I och för sig från 1965, men jag har kört chefen för F16 när han skulle till Ultuna, en gång, säger Bengt Karlsson.