Annons

Hyresgäst åtgärdade brister – nekas pengar av värden

Kristianstad När hyresgästen i Kristianstad inte fick gehör från sin värd fixade han själv bristerna i bostaden. Nu vill hyresgästen ha kompensation för all tid och pengar som han har lagt ner på fastigheten. Något som värden inte är villig att ge.
Foto: Gry Ellebjerg
Mannen i Kristianstad har utfört arbeten i sin bostad. Nu kräver han 37 207 kronor som kompensation av sin hyresvärd.

Trots att mannen anmälde brister i sitt hyreshus ansåg han sig inte få någon hjälp av värden. Han bestämde sig då för att, trots att han är beroende av rullator, åtgärda bristerna på egen hand. Enligt de handlingar som har skickats in till hyresnämnden i Malmö har mannen bland annat lagt 10 timmar på att ta hand om överfulla sopkärl, 15 timmar på rensning av avlopp, 40 timmar på målning av väggar och 26 timmar på att åtgärda brister i källarförrådet.

Utöver allt arbete uppger hyresgästen även att han bland annat har köpt halkbekämpningsmedel för 5 600 kronor och målarfärg för 3 000 kronor. I skrivelsen till hyresnämnden meddelar mannen att han har sparat varenda kvitto samt har foto- och filmbevis på det arbete som han har utfört i och kring fastigheten. Totalt anser hyresgästen att den privata värden är skyldig honom 37 207 kronor.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Trots mannens noggranna redogörelser blev det aldrig några förhandlingar i hyresnämnden. Värden meddelade att de inte var intresserade av något medlingssamtal och ärendet lades ner.

Annons

Enligt Lillemor Nordhöj, juridikchef vid Hyresgästföreningen region norra Skåne, är det viktigt att upprätta skriftliga avtal mellan parterna som säger att hyresgästen ska utföra arbeten mot betalning.

– Saknas det, det vill säga om det bara finns ett muntligt avtal, så har den som påstår att man äger rätt till att få betalt bevisbördan för att ett sådant avtal finns, säger Lillemor Nordhöj.

Läs ocksåHyresgäst ringde hyresvärden 50 gånger om dagen – vräksDetaljbild, person med grått hår syns bakifrån inzoomat på örat och en hand som håller en mobiltelefon mot örat. En hyresgäst i Hudiksvall har ringt sin hyresvärd så mycket att det blivit ett arbetsmiljöproblem.

Eftersom hyresnämnden endast kan medla i frågor rörande pengar är det tingsrätten hyresgäster får vända sig till om de vill stämma sin motpart.

Annons

– Om Hyresgästföreningen kan hjälpa till beror först och främst på om personen är medlem och därefter om det är så att hyresgästen har ett mål att driva. Vi driver inte processer om vi gör bedömningen att det inte finns någon rättslig grund att stå på, säger Lillemor Nordhöj.

Läs också Åkte till Gambia och blev sen med hyror – därför får hyresgästen ändå bo kvar Kurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på plats Hovrättens dom slår fast: Matos inte okej – ska inte behöva öppna fönstret vid matlagning Uppsagd för att hunden ylar hemma i lägenheten - nu prövas fallet rättsligt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.