Hyresgäst åtgärdade brister – nekas pengar av värden
Trots att mannen anmälde brister i sitt hyreshus ansåg han sig inte få någon hjälp av värden. Han bestämde sig då för att, trots att han är beroende av rullator, åtgärda bristerna på egen hand. Enligt de handlingar som har skickats in till hyresnämnden i Malmö har mannen bland annat lagt 10 timmar på att ta hand om överfulla sopkärl, 15 timmar på rensning av avlopp, 40 timmar på målning av väggar och 26 timmar på att åtgärda brister i källarförrådet.
Utöver allt arbete uppger hyresgästen även att han bland annat har köpt halkbekämpningsmedel för 5 600 kronor och målarfärg för 3 000 kronor. I skrivelsen till hyresnämnden meddelar mannen att han har sparat varenda kvitto samt har foto- och filmbevis på det arbete som han har utfört i och kring fastigheten. Totalt anser hyresgästen att den privata värden är skyldig honom 37 207 kronor.
Trots mannens noggranna redogörelser blev det aldrig några förhandlingar i hyresnämnden. Värden meddelade att de inte var intresserade av något medlingssamtal och ärendet lades ner.
Enligt Lillemor Nordhöj, juridikchef vid Hyresgästföreningen region norra Skåne, är det viktigt att upprätta skriftliga avtal mellan parterna som säger att hyresgästen ska utföra arbeten mot betalning.
– Saknas det, det vill säga om det bara finns ett muntligt avtal, så har den som påstår att man äger rätt till att få betalt bevisbördan för att ett sådant avtal finns, säger Lillemor Nordhöj.
Eftersom hyresnämnden endast kan medla i frågor rörande pengar är det tingsrätten hyresgäster får vända sig till om de vill stämma sin motpart.
– Om Hyresgästföreningen kan hjälpa till beror först och främst på om personen är medlem och därefter om det är så att hyresgästen har ett mål att driva. Vi driver inte processer om vi gör bedömningen att det inte finns någon rättslig grund att stå på, säger Lillemor Nordhöj.