Hyresgäst fick leva med vattenskada i fyra månader

Södertälje Droppande tak och en vattenfylld taklampa. Grannens badvatten hamnade i Laila Svenssons badrum. Nu kräver Södertälje kommun att Fastighets AB LE Lundberg gör en utredning och rättar till brister. Bolaget svarar att de ska stambyta.
Foto: Kenneth Samuelsson
Stambyte ska få bukt med fuktskadorna i badrummen på Bodastigen.

Vid en inspektion av Miljöförvaltningen i Södertälje i början av februari upptäcktes fuktskador i flera lägenheter på Bodastigen 6. Konsekvensen av tillsynen blev att fastighetsägaren fick ett föreläggande att göra en fuktutredning och åtgärda fel som upptäcktes.

Laila Svensson är precis på väg att flytta från huset, delvis på grund av problem med fuktskador i badrummet, som inte åtgärdats. Hon märkte problemen första gången hösten 2016 när taklampan i badrummet fylldes med vatten när grannen ovanför tömde ut badvattnet.

Läs ocksåKompisen betalade hyran – krävs på 100 000 kronor efter vännens dödEn exteriörbild på Umeå tingsrätt sommartid.

– Det droppade från taket och det var inte så trevligt att få grannens duschvatten i huvudet när man gick in på toaletten, säger hon.

Hon ringde Fastighets AB LE Lundberg första gången i oktober och samtalen slutade med att fastighetsskötaren kom till lägenheten och tömde taklampan på vatten.

– Han har sprungit här och tömt lampan vid fyra tillfällen och det kändes inte så bra med vatten där det var el. För en månad sedan slutade det droppa men bubblorna och fukten i taket är kvar och fuktskadan är inte åtgärdad, säger hon.

Läs ocksåEfter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Hon säger att hon varit fruktansvärt nöjd med Lundbergs tills vattenskadan inträffade.

– Fastighetsägaren är jag jättenöjd med, men det här hade bolaget kunnat hantera bättre, det är tråkigt när man betalar hyra men ändå inte får en bra lägenhet, säger hon.

Lundbergs har nyligen påbörjat ett stambyte i fastigheten, med början några portar bort från Laila Svensson, som ska vara klar om några månader.

Läs ocksåFabiola och dörröppnaren: Bostadsbolaget i grannkommunen får tummen upp av DHRKvinna i en elrullstol. Hon sitter i hallen, bredvid en spegel. En del av hennes ansikte syns i spegeln. Ytterdörren står öppen.

– Det känns som att de inte har gjort något åt mitt badrum utan avvaktat eftersom de ändå ska stambyta i huset, säger hon.

Leif Eriksson, förvaltare på Fastighets AB LE Lundberg, säger att det första samtalet från hyresgästen kom in tredje oktober och att bolaget sedan dess har åtgärdat ett vattenrör hos grannen ovanför.

– Det var ett rör som inte satt rätt men det har vi åtgärdat och efter det har det inte varit några problem vad jag vet, säger han.

Om det har varit problem med en vattenskada sedan oktober, varför har ni inte gjort i ordning badrummen tidigare?

– Det har slutat droppa och nu har vi ett planerat stambyte på gång. Sedan är det en ledningsfråga när stambyten ska ske, säger han.

I brevväxlingen med Södertälje kommuns miljökontor framkommer det att kommunen kräver att bolaget anlitar en oberoende fackman som utreder om det finns fukt- och mögelskador i fler lägenheter i huset. Lundbergs har fram till den 24 april på sig att komma in med utredningen till kommunen.

Bolaget ska även se till att följa den åtgärdsplan som de lagt fram. Enligt den ska stambytet i fastigheten vara klart senast 16 juni.

Kommunen kräver också att bolaget mäter ventilationen i lägenheterna och ser till att nivåerna är korrekta, senast den 20 juni ska resultat och vidtagna åtgärder redovisas till kommunen.

Bolaget svarar kommunen att de i samband med stambytet även ska byta frånluftsfläktar och göra en OVK- besiktning, obligatorisk ventilationskontroll och justera ventilationen.

Läs också Fabiola behöver hjälp med att kasta soporna – vill inte äga och ansvara för dörröppnare som alla kan använda Hyresgästföreningens extrema moteld - säger upp förhandlingsordningar: "En sista utväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.