Hyresgäst fick tillbaka 62 000 kronor i överhyra
Hyresgästen Fatima Jallow, som gick till hyresnämnden för att få tillbaka överhyra, var märkbart lättad över beskedet att företaget Centoria gick med på att betala tillbaka all överhyra hon betalat in.
– Jag är nöjd men trodde inte det skulle gå så här lätt. Men man får inte lura folk, säger hon.
Förhandlingen i hyresnämnden började med att Kristoffer Clausen, Hellströms advokatbyrå, som företräder Centoria, försökte minska återbetalningskravet från hyresgästen.
Han hävdade att hyresvärden har en motfordran på Fatima Jallow eftersom hon enligt värden ska ha lämnat lägenheten utan att ha städat den och att det saknades möbler.
Advokaten hävdade även att värden hade rätt att ta ut en högre hyra för den möblerade lägenheten än de fem procent som Hyresgästföreningen lagt på i sin beräkning.
För det tredje berättade han att Centoria själva hade betalat 11 500 kronor när de i sin tur hyrde lägenheten, och att detta borde vägas in när nämnden bedömde återbetalningskravet från Fatima Jallow.
– Centoria har inte varit medveten om att den skäliga hyran var 6 400 kronor, hävdade Kristoffer Clausen.
Torbjörn Larsson, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, bestred alla tre sakerna och menade att kravet på återbetalning på 62 474 kvarstod.
– Jag tycker ett företag som Centoria borde ha koll på vad den förhandlade hyran är för lägenheterna som de hyr ut, ansåg Torbjörn Larsson.
Fatima Jallow hade bilder i mobilen som visade att hon städat, några möbler sade hon sig inte ha tagit och advokaten lade inte fram några bevis för de påstått försvunna möblerna. Ord stod mot ord.
Nämnden tog ingen hänsyn till städning eller eventuell avsaknad av möbler. Inte heller av att Centoria sade sig själva ha betalat en hyra långt över den förhandlade hyran på 6 400 kronor.
Förhandlingarna slutade med att Centorias advokat meddelade att bolaget beklagade den uppkomna situationen och gick med på att betala tillbaka alla pengar till Fatima Jallow, 62 474 kronor för nio månaders överhyra.
– Det är bland de högsta summorna som har återbetalats under 2017 där Hyresgästföreningen har varit ombud, säger Torbjörn Larsson.