HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresgäster får hjälp att kolla lägenheten och lära sig om rättigheter och skyldigheter

Trollhättan Köksluckan hänger löst och i kylskåpet har lampan slocknat. Det är ett par av sakerna som hyresgästen på Humlan i Trollhättan vill att Hyresgästföreningen noterar vid sin besiktning. Beskedet Hyresgästföreningens jurist Lennart Björkman ger är att köksluckan kan vara värdens sak, men lampan ska hyresgästen själv fixa.
Foto: Kajsa Wedberg
Kylskåpslampan har slocknat. Lennart Björkman, från Hyresgästföreningen, berättar för . Samiiya Mohamed Shiikhhirsi, till höger i bild, att en sådan kan man sjhälv köpa och montera. Dunia Kassim Kerow hjälper till med översättning, om det är svårt med språket.

Lennart Björkman är Hyresgästföreningens jurist. Han har gått runt i området Humlan i Trollhättan och gjort besiktningar av lägenheter, där hyresgästerna anmält sitt intresse. Hyresvärd är kommunala bostadsbolaget Eidar. Allt startade med att Hyresgästföreningen hade en kampanjvecka där hyresgäster fick komma och ställa frågor eller berätta om sina problem i lägenheterna under titeln ”Fika med en jurist.” Femton hyresgäster ville ha en besiktning av sitt boende.

Insatsen på Humlan i Trollhättan är ett led i den satsning som Hyresgästföreningen i regionen gör efter sitt nya sätt att arbeta, för att öka medlemsantalet och få fler hyresgäster att engagera sig.

Läs också"Ansvarslöst av kommunala bolag" - förhandlingschef fördömer strandningarMagnus Elsing, förhandlingschef på Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Hyresgästföreningens strateg Cajsa Linderoth berättar hur man förändrat arbetet:

– Vårt nya arbetssätt innebär att anställda arbetar tillsammans med förtroendevalda med frågor som engagerar medlemmar och hyresgäster lokalt, det driver vårt arbete med att bli fler, såväl medlemmar som fler engagerade i vår verksamhet.

Cajsa Linderoth berättar att Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg nu arbetar direkt utifrån hyresgästernas behov. Metoderna utvecklas hela tiden medarbetarna provar nya idéer för att nå bättre resultat.

Läs ocksåHyresvärdarna satsar på Huskurage - men metoden får också kritik

– Vi arbetar numera inte bara långsiktigt utan har blivit mer snabbfotade och sätter i gång insatser direkt när behovet finns. Stöd till förtroendevalda ges numera av andra förtroendevalda och anställda arbetar med hyresgästerna i fokus, säger Magnus Tengberg, folkrörelsestrateg vid Hyresgästföreningen.

Lennart Björkman berättar att det inte bara var hyresgäster med problem i sina lägenheter som ville ha en besiktning, utan några hade bara frågor.

– Ett exempel var en hyresgäst som flyttat in i en lägenhet där tapeten redan var skadad, som nu var orolig att bli ersättningsskyldig vid en framtida flytt. Samma sak gällde parkettgolven, där flera hade ganska stora skador, säger Lennart Björkman

Läs ocksåTröstlös väntan på större lägenhet för fyrabarnsfamiljenShabane sover i köket med sitt yngsta barn. Hennes man och deras två döttrar delar sovrummet. Lägenheten i Trollhättan är på två rum och kök. "Vi behöver något större", säger Shabane.
Parkettgolvet i Samiiya Mohamed Shiikhhirsis lägenhet är skadat. Lennart Björkman fotograferar och Dunia Kassim Kerow berättar att skadan fanns redan när hyresgästen flyttade in.

Till sin hjälp hade Lennart Dunia Kassim Kerow.  Dunia bor själv i området, är engagerad i Hyresgästföreningen och talar somaliska, vilket underlättar kontakten.

– Jag känner de flesta här och jag talar språket. Det gör det lättare, för språket ställer till det ibland, säger Dunia. Allt blir mycket enklare om jag är med och kan översätta, då blir det inte så många missförstånd.

Dunia har varit aktiv i lokalföreningen av Hyresgästföreningen i området i fyra år och hon säger att det är positivt att hyresgästerna bjudits in till träffen och sedan besiktningarna. Hon menar att många boende i området inte har fullt förtroende för bostadsbolaget och att det är bra att de får information om rättigheter och skyldigheter från Hyresgästföreningen.

– Ibland känner sig hyresgästerna här i området nonchalerade när de gjort felanmälningar och inget händer. Det är som om Eidar inte bryr sig. Därför är det bra att gå runt så här, så att de boende får visa vad de tycker är fel och sedan få informationen av Lennart vad som gäller, säger hon.

När Lennart Björkman har besökt lägenheterna har han noterat det som hyresgästerna påpeka och frågat om. Han har fotograferat och skrivit ner allt.

Efter besiktningarna har Lennart sammanställt ett protokoll med frågor, synpunkter och vad han själv upptäckt. Sedan har hyresgästen fått ett exemplar av utvärderingen och hyresvärden, bostadsbolaget Eidar, ett. Lennart Björkman säger att det i vissa lägen är ganska tydligt vems ansvar det är att åtgärda felet. Som kylskåpslampan till exempel. Den ska hyresgästen själv köpa och sätta in. Medan köksluckan som lossnat är något som hyresvärden ska reparera, om det inte visar sig att det bara är en mindre skada där gångjärnet bara lossat och enkelt kan skruvas tillbaka.

– Är det en mindre åtgärd, är det enklare om hyresgästen själv ordnar det, säger han.

Dunia Kassim Kerow och Lennart Björkman skyndar till nästa lägenhet som ska besiktigas. Totalt besökte de cirka 15 lägenheter. Till våren hoppas Hyresgästföreningen att man kan ordna en träff, där man pratar med hyresgäster och bostadsbolag om vad som åtgärdats och planerna för framtiden i området Humlan.

I breven till hyresgästerna skickas med en information om skyldigheter och rättigheter som hyresgästerna har. Bland annat vikten av att vara extra rädd om lägenheten om man fått något åtgärdat, till exempel omtapetserat eller nya golv. Att man annars kan bli ersättningsskyldig när man flyttar.

Men i vardagsrummet hos Samiiya Mohamed Shiikhhirsi är det ett större problem, där har parketten fått en ganska stor skada, vilket noteras. Samiiya säger att golvet såg ut så redan när de flyttade in och att de hoppats på att få det åtgärdat, men framför allt är hon orolig över att familjen måste stå för reparationen trots att det är en gammal skada.

Totalt har Hyresgästföreningen gått runt i cirka 15 lägenheter i området och tittat på de saker som hyresgästerna tagit upp. Lennart Björkman säger att redan nu pågår det arbete med att ordna ventilationen i området, att hyresvärden redan är medveten om att det finns problem inte minst i flera badrum.

En lös kökslucka. Är gångjärnet skadat kan värden behöva laga det, men det kanske är ett enklare fel där det bara behöver skruvas fast igen. Hyresgästföreningen informerar om rättigheter och skyldigheter som hyresgästerna har i sitt boende.

Men det handlar inte bara om missnöje. Samiiya Mohamed Shiikhhirsi är nöjd med att bo i området Humlan, där hon bor med sin familj. Hon tycker det är bra med närheten till skolan och vårdcentralen och att det är tryggt för barnen. Hon slipper åka bussen när maken är ute och jobbar. Han kör transporter för en paketleverantör runt i hela Västsverige och kan vara borta långa dagar.

– Det är bra att bo här, säger Samiiya. Vi trivs väldigt bra.

Hon tycker det är bra att Hyresgästföreningen hjälper dem att se vad som behöver åtgärdas i lägenheten och ger tips om vad de själva kan ordna. Hon ska köpa en lampa till kylskåpet.

Lennart Björkman säger att det kanske kan bli en uppföljning av besiktningen under våren. Att man har en träff i området och informerar om vad som hänt. Och att kanske även hyresvärden Eidar är med och berättar om sina planer på åtgärder.

 

 

Läs också Evert Saffo, Hyresgästföreningen: ”Synd att stödet försvann även om det inte alltid träffade rätt” Flytt till fast jobb - ändå får inte Amanda näringslivsförtur

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.