Hyresgästföreningen granskar värdar på nytt sätt i Linköping
Det kallas RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse. Det innebär att Hyresgästföreningen aktivt går ut och undersöker hur det är ställt med fastighetsskötseln, utan att vänta på klagomål.
Det ska ske kontinuerligt. Inledningsvis har Hyresgästföreningen i Linköping valt att inrikta krafterna mot en hyresvärd som man genom åren haft många klagomål mot och som man vet att det har varit svårt att övertala om förbättringar.
– Det här är ett sätt att försöka få ordning hos en hyresvärd som det har varit problem med i flera år. I just det här fallet har det varit återkommande klagomål och det händer ingenting när vi påpekar brister, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, som har arbetat länge med projektet.
För det har tagit tid och stora personalkrafter. Hittills har tio månaders arbete lagts ner och då är man ändå inte färdig.
Hyreshusen har inventerats av Hyresgästföreningen, alla hyresgäster har kontaktats och de som är medlemmar får sedan hjälp att driva eventuella ärenden i hyresnämnden.
– Vi fick in 28 medlemsärenden och har drivit fem till hyresnämnden, hittills, säger Lena Andersson.
– Ett har vi dessutom dragit tillbaka eftersom värden plötsligt åtgärdade felet, en tapetsering och ommålning som hyresgästen krävt i flera år. Det skulle han aldrig ha gjort förut så det beror nog på vår kraftsamling.
Förutom att riskera så kallade åtgärdsförelägganden från hyresnämnden innebär inventeringen också att hyresvärden inte har kunnat höja hyran i år. De brister som har upptäckts måste först åtgärdas.
– Det här blir följden så länge det vi kräver inte åtgärdas. Och det är ändå bara sådant som Fastighetsägareföreningen själva kräver av sina medlemmar, säger Ylva Bohlin Lövgren som är förhandlare på Hyresgästföreningen.
Lena Andersson märker en viss irritation hos hyresvärden.
– Det blir krångligt för honom.
Det är också tanken. När man vet att någon misskött hus, inte hjälpt hyresgäster och kanske inte ens har gått att nå, vill Hyresgästföreningen markera att det inte är acceptabelt. Förhoppningen är på sikt att fastighetsägare ska sköta husen för att slippa RIBB.
RIBB är nytt i Linköping och ska ha kommit för att stanna. Det är ett nytt sätt att tänka, där klagomålen inte ska behöva hopa sig innan man agerar.
– Nästa gång väljer vi något större. Kanske ett helt stort bostadsområde som det har varit problem med, säger Lena Andersson.
– Fast vi kan förstås också göra en RIBB hos en liten värd.